Semmie in de spotlight

Alleen een écht merk leeft

Door Thomas van der Lee op 12 mei 2021 - leestijd: 4 min
Alleen een écht merk leeft
Semmie in de spotlight

Esther is als Brand Manager bij Semmie dé persoon die ons merk laat leven. Met een aanstekelijk enthousiasme heeft ze als missie om ervoor te zorgen dat iedereen Semmie gaat kennen. Waar ze normaal gesproken onze collega’s interviewt zodat we meer over hen te weten komen, zijn vandaag de rollen omgedraaid. Dit keer staat ze namelijk zelf ‘in the spotlight’.

“Sinds ik bij Semmie zit is de tijd echt voorbij gevlogen. Het is hier dan ook geen moment saai. Werken bij Semmie is een ontzettend leuke achtbaan met een team waarbij we heel veel willen én nog meer ideeën hebben. Daardoor gebeurt er ook veel: het is super dynamisch en altijd in beweging. De reden dat ik dan ook bij Semmie ben gaan werken is dat je iets nieuws met elkaar kan opbouwen. En in mijn geval het merk nog sterker maken.

Met branding bepalen we de stem van Semmie. Welk verhaal willen we vertellen? Zo maak ik duidelijk wat ons onderscheidend vermogen is en waar we voor staan. Vroeger plakte je ergens een logo op, en dan had je een merk. Toen was branding vooral gericht op naamsbekendheid creëren.

Maar met de digitalisering en de online transparantie prikt de consument zo door je verhaal heen als het niet klopt. Daarom geloof ik in echtheid, authenticiteit en geloofwaardigheid. Wat ik dan ook nastreef is dat een merk gebaseerd is op de identiteit van een organisatie. Wat we buiten roepen, maken we binnen waar.”


Stap voor stap een merk opbouwen

De eerste stap is dat je weet hoe het merk eruit moet zien en wat de boodschap gaat worden. Daar hebben we het afgelopen jaar hard aan gewerkt. In december hebben we het merk opnieuw gepositioneerd en gekozen voor een hele nieuwe stijl. Dat heeft best een lange aanlooptijd gehad, omdat je goed moet nadenken waar de ‘sweet spot’ ligt: de overlap tussen het onderscheidend vermogen, de behoefte van de klant en het DNA van de organisatie.

Daar komen een hoop keuzes bij kijken. Zo hebben we ervoor gekozen om het logo te updaten, wat geen gemakkelijke beslissing was omdat het een geliefd logo was. Voordat ik bij Semmie kwam werkte ik als externe adviseur en kon ik dit soort beslissingen makkelijker voorstellen. Maar pas als je onderdeel van iets bent voel je de impact. We zijn nu nog bezig met de puntjes op de i te zetten. Maar het merk is wel toekomstproof en we krijgen veel positieve reacties. Dat geeft een kick.”


“Het echte werk begint nu pas”


Een merk moet leven

“De volgende stap is dat nog meer mensen Semmie gaan kennen en herkennen. Het echte werk begint nu pas. We willen dat iedereen weet wie Semmie is en waar we voor staan. Maar ook intern zijn er nog stappen te maken. Als mensen klant zijn bij Semmie moet de merkbeleving blijven kloppen en daar zijn de medewerkers essentieel in. En dat is ook een heel interessant aspect van branding. Je merkt dat medewerkers van het eerste uur echte Semmie’s zijn. Maar zeker als je hard groeit, is het essentieel dat de juiste instelling wordt overgedragen. Dat vind ik een mooie uitdaging.

We hebben nu op papier staan wat we belangrijk vinden en wat we willen uitdragen, en daar houden we ons aan vast. Zeker als je groeit is het handig je daarvan bewust blijven. Vroeger zat iedereen bij elkaar en wist je precies wat er speelde. Nu groeit Semmie en heeft iedereen zijn eigen expertise. Je zit niet meer bij elkaar maar iedereen maakt dagelijks beslissingen. Het is belangrijk dat onze principes dan sturend zijn. Daarom zijn er dit jaar ook merkwaarden geïntroduceerd.”



Eigenwijs maar toch gehoorzaam

“Wat ik leuk vind bij Semmie is dat je bij iedereen een bepaalde drive terugziet. We werken hier allemaal om iets gaafs neer te zetten, van hoge kwaliteit.

We hebben een heel verschillend team met verschillende expertises. Maar er is wel een verbindende factor. Iedereen bij Semmie wil zelf iets maken of zelf iets bouwen, maar dat dan wel met elkaar doen. Er is ook een soort eigenwijsheid wat iedereen hier heeft. Iedereen weet natuurlijk wat ze goed kunnen en dat uiten ze graag, en gelukkig komen we er altijd wel goed samen uit.”


Een goeie match

“Vrienden stonden raar te kijken toen ik zei dat ik in de beleggingswereld ging werken: ‘Wat heb jij nu met beleggen?’ is wat ze zeiden. Ze kenden de beleggingswereld van the Wolf of Wall Street: een op geldbeluste wereld waarin de belangen van de klant niet tellen. Maar Semmie is compleet het tegenovergestelde. Het gaat niet om geld maar we vinden oprecht dat beleggen een vast onderdeel van ieders geldzaken zou moeten zijn. Met Semmie stellen we mensen in staat om ze op duurzame wijze financieel op weg te helpen en de wereld hopelijk een stukje beter te maken. En in dat idealisme kan ik me goed vinden.”

Thomas van der Lee
Thomas van der Lee

Content Director

Alle blogs van Thomas van der Lee

Thomas verdiept zich graag in ingewikkelde beleggingsmaterie. Door zijn creativiteit kan hij een verhaal altijd op de Semmie-manier overbrengen op de lezer: helder, toegankelijk en to-the-point.

Ook interessant voor jou?

Kennis geeft vertrouwen
Semmie in de spotlight
Kennis geeft vertrouwen
Het verhaal achter de data
Semmie in de spotlight
Het verhaal achter de data
Vooruitgang is niet te stoppen
Semmie in de spotlight
Vooruitgang is niet te stoppen
S

Beleggen met Semmie

Wij beleggen voor jou. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.

Hoe werkt het