Semmie in de spotlight

Beleggen: van privilege naar noodzaak

Door Esther de Korte op 21 augustus 2020 min
Beleggen: van privilege naar noodzaak
Semmie in de spotlight

Wie zijn de mensen achter Semmie? Of beter gezegd: wie is de bedenker van Semmie? Onze founder Sem Jr. staat deze keer in ‘the spotlight’. Met een flinke bagage aan kennis en ervaring uit de oude financiële wereld creëert Sem Jr. samen met Lodewijk (co-founder) en de rest van het Semmie team het beste online beleggingsplatform van Nederland.


Als 16-jarige op de beurs

“Ik had niet veel keus hoor”, begint Sem Jr. zijn verhaal. “Na het zoveelste akkefietje op school was mijn vader (Sem sr.) het zat en zei ‘kom maar bij mij op de beurs werken’. Bijdehand zijn kon je op de beurs wel vergeten, dus ik ging aan de slag. Koffie halen, de vloer vegen en later orders matchen. Het was de glorietijd van de Amsterdamse beurs en ik vond het fantastisch. Als je denkt aan grote kantoren en sigaarrokende mannen achter hun bureau dan heb je het verkeerde beeld. We zaten in een nis waar zo’n 15 man de hele dag stonden te handelen. Als kind vond ik handelen al fantastisch. Echt een familietrekje: mijn ene opa was kolenboer en de andere opa verkocht fruit op de Albert Cuypmarkt. Na mijn middelbare school wilde ik ermee doorgaan, maar toen sloot de beurs en werd de handel alleen nog maar gedaan via schermen. Ik had daar niets mee, daarom ging ik toch maar studeren.”


€10.000 beleggen of €10.000 studieschuld

“Veel studiepunten heb ik niet gehaald. Want al snel ging ik bij pa in zijn nieuwe zaak werken. Bij Sem.nl deed ik veel berekeningen en analyses. In deze tijd heb ik alle kennis en expertise opgedaan en uiteindelijk werd ik financieel directeur. Ik zou de zaak overnemen, totdat het idee voor Semmie ontstond.”


“Mijn zusje vroeg me of ik voor haar wilde gaan beleggen met kleine bedragen”


“In 2015 kwam mijn zusje naar me toe, die wilde gaan beleggen met kleine bedragen. In Nederland waren hier nog niet zoveel opties voor. Ze kon maandelijks wel €50 of €100 missen en wilde daar iets mee. Nu waren er wel een aantal spelers, maar die hadden als minimuminleg €10.000. Daarmee maak je beleggen voor starters vrijwel onmogelijk. De meeste mensen hebben minstens €10.000 studieschuld. Ik vind dat beleggen voor iedereen – ook degene die een klein bedrag kunnen missen - mogelijk moet zijn.”


Beleggen: van privilege naar noodzaak

“Beleggen was vroeger iets voor mensen met veel geld. Het was een vermogende groep in Nederland die dat kon doen. De meeste Nederlanders sparen toch vooral. Wat heel goed is, dat doe ik zelf ook. Maar zeker nu de spaarrente zo laag is, kun je met beleggen op de lange termijn gemiddeld veel meer met je geld doen. En dat zal je nodig hebben op het moment dat je in de toekomst met pensioen gaat of voor andere grote uitgaves staat, zoals een studie voor je kinderen. Het is een noodzaak geworden dat iedereen naast sparen ook gaat beleggen. Maar in Nederland heeft het nou eenmaal niet de voorkeur. In tegenstelling tot Amerika, daar is het heel normaal dat je iedere maand iets opzij zet om ergens in te investeren.”


Wolf of Wall Street taferelen

“We moeten ervoor zorgen dat mensen zien dat beleggen helemaal niet eng is. Het is geen Wolf of Wall Street of Palm Invest, waar door louche figuren geld wordt verdiend over de rug van anderen. Maar met dat imago krijg je toch te maken, daarom vind ik het zo belangrijk dat mensen met vertrouwen een rekening kunnen openen. Geen schandalen, een product van deze tijd, lage kosten en transparant. Waar de klant op één staat, zonder in clichés te praten. Daarom zijn we Semmie gestart”.


Best of both worlds

“We zijn steeds meer gewend geraakt aan snelle online dienstverlening. Bestel je vandaag, dan heb je het morgen. Het was duidelijk dat Semmie een gemakkelijk toegankelijk online platform moest worden. Maar omdat ik geen verstand heb van computers, heb ik mijn oude buurjongen Lodewijk gebeld. In het begin hebben we veel gepraat wat we precies wilden, maar op een gegeven moment zijn we gewoon gestart met bouwen. Op de eerste versie van het platform zijn we familie en vrienden gaan aansluiten. De mensen die er toen waren, zijn er nog steeds en hebben onze ontwikkeling helemaal meegemaakt. Dus dat is heel leuk. Het geheim van onze groei? Ik denk een combinatie van twee werelden. Aan de ene kant hebben we mensen met veel kennis over beleggen op sleutelposities. Aan de andere kant zijn er veel mensen die niet uit de financiële wereld komen. Onze designer bijvoorbeeld. Hij wist het verschil tussen een aandeel en obligatie niet. Maar dat weerhield hem er niet van zijn creativiteit op het platform los te laten. We zitten niet op slot in de oude financiële wereld, waardoor je veel nieuwe inzichten krijgt.”


Alle inspanning betaalt zich uit

“Ik merk dat we op de goede weg zitten. De inspanningen die we doen, en alle energie die we erin stoppen, betalen zich uit. We krijgen steeds meer positieve feedback, we worden opgenomen in lesmateriaal en de pers weet ons steeds meer te vinden. Dat vind ik mooi. Maar je hoort ook nu van steeds meer mensen dat ze Semmie kennen. Laatst nog in de sportschool werd ik erop aangesproken door een wildvreemde. Die tikte me aan en zei dat hij ook belegt bij Semmie. Dat maakt me wel trots."


"Het is fantastisch dat we een oersaai en ouderwets product als vermogensbeheer in een nieuw jasje hebben gestoken."


"We maken vermogensbeheer toegankelijk voor iedereen ongeacht hoeveel hij of zij te besteden heeft. En hier blijft het niet bij. We maken nog steeds enorme stappen qua ontwikkeling en daar zijn we bijzonder trots op. We willen ons namelijk blijven verbeteren”.


Zet de familietraditie zich voort?

“Mijn zoontje is nu net 5, dus wat kan je erover zeggen. Ik hoop dat Semmie zijn school afmaakt en een vak leert. Tijdens de lockdown zaten we veel in de speeltuin en waren we met school bezig. Zelf vond ik vroeger geschiedenis en rekenen leuk. Ik ben met hem gaan rekenen, en hij kan voor zijn leeftijd een aardig sommetje rekenen. Maar of hij ook de beleggingswereld in gaat net als z’n vader en opa? Hij vindt het al wel volstrekt normaal dat het bedrijf Semmie heet. Dus wie weet hoe het loopt. Maar als ik één ding geleerd heb in het leven is wel dat het nooit gaat zoals je verwacht.”

Esther de Korte
Esther de Korte

Brand Manager

Alle blogs van Esther de Korte

Esther is bij Semmie dé persoon die het merk laat leven. Met een aanstekelijk enthousiasme heeft ze als missie om ervoor te zorgen dat iedereen Semmie gaat kennen. Daarvoor klimt ze bij tijd en wijle ook zelf in de pen.

Ook interessant voor jou?

Samen kom je tot het beste platform
Semmie in de spotlight
Samen kom je tot het beste platform
Kennis geeft vertrouwen
Semmie in de spotlight
Kennis geeft vertrouwen
Zo zou ik het zelf ook doen
Semmie in de spotlight
Zo zou ik het zelf ook doen
S

Beleggen met Semmie

Wij beleggen voor jou. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.

Hoe werkt het