Inzicht in je inkomsten en je vermogen heb je hoogstwaarschijnlijk wel. Maar weet je ook precies hoeveel besteedbaar vermogen je per maand hebt? Hoe je pensioen ervoor staat? Wat de financiële gevolgen zijn als jij, of je partner, onverwachts overlijdt? Of wanneer één van jullie arbeidsongeschikt wordt?
Als financieel adviseur en gecertificeerd financieel planner stelt Coen van der Vleuten een financieel plan op voor zijn klanten, waarin onder andere bovenstaande onderwerpen inzichtelijk worden gemaakt. Beleggen en vermogensopbouw ziet hij ook als essentieel onderdeel van een financieel plan. “Als ik beleggen niet besproken heb tijdens een gesprek, voelt het niet compleet”, vertelt hij aan Semmie.
In deze editie van Money Talks spreken we met Coen van der Vleuten, onderdeel van Financieel Fit. Coen is een onafhankelijke financiële adviseur die is aangesloten bij Semmie.
Coen is meer dan dertig jaar werkzaam als financieel adviseur. In zijn rol vindt hij het cruciaal om beleggen onder de aandacht te krijgen. “Ik vind beleggen erg belangrijk voor vermogensopbouw en ben van mening dat iedereen minstens 5% van zijn nettosalaris zou moeten investeren, mits dit wordt gedaan in een goed gespreide portefeuille voor de lange termijn”, vertelt hij. “Hoe jonger je bent, hoe beter, want hoe langer je jouw vermogen de tijd geeft om te groeien. Wanneer je maandelijks een bedrag inlegt, hoe klein of hoe groot ook, bouw je gedurende je leven ongemerkt een behoorlijk vermogen op. Na het instellen van een automatische incasso hoef je er niet meer over na te denken.
Daarom voelt het gesprek niet compleet als ik beleggen niet benoem. Dit betekent niet dat ik mijn klanten opleg wat ze moeten doen. Uiteindelijk beslissen ze zelf of beleggen bij ze past. Eigenlijk moet ik het anders formuleren: iedereen zou bewust over beleggen hebben moeten nagedacht. Het liefst met hulp van een financieel adviseur, die onjuiste kennis en vooroordelen over beleggen kan wegnemen.
Starters die voor hun eerste hypotheek aankloppen, hebben misschien op dat moment geen behoefte aan beleggen. Toch plant ik altijd een zaadje in hun hoofd. Doordat ik volledig overzicht heb over hun financiële situatie, weet ik precies wat hun besteedbaar vermogen is. Vervolgens laat ik zien wat het verschil kan zijn als je dit bedrag spaart, of als je hetzelfde bedrag belegt. Dan zie je vaak toch dat ze weer terugkomen wanneer ze eenmaal zijn gesetteld. Of als ze bijvoorbeeld een kind krijgen en ze voor hun kind willen beleggen.”
“Klanten kunnen specifiek bij ons aankloppen voor een financieel plan, maar daarnaast stellen we er ook één op voor iedere klant die bij ons met een financieel vraagstuk komt, bijvoorbeeld voor een hypotheek. We werken hiervoor met een financieel planningsprogramma. Daar kun je heel inzichtelijk maken wat er gebeurt wanneer iemand overlijdt of arbeidsongeschiktheid wordt, maar ook wanneer je met pensioen gaat.
Je brengt eigenlijk de gehele financiële situatie in beeld en kijkt waar er gaten zitten. Dat kan bijvoorbeeld ook op het gebied van vermogensopbouw zijn. In een financieel plan wordt niet alleen gekeken naar de situatie nu, maar juist ook naar de toekomst. Zowel qua grote levensgebeurtenissen als financiële doelen en wensen die klanten hebben.”
“Mijn klanten weten dat ik nooit iets zou adviseren wat ik zelf niet zou gebruiken en laat tijdens het gesprek regelmatig zien dat ik meerdere rekeningen bij Semmie heb. Zelf beleg ik ook in individuele aandelen, omdat ik affiniteit heb met beleggen en ik het leuk vind om ermee bezig te zijn. Maar ik zeg altijd tegen mijn klanten dat als ik vijftien jaar geleden was begonnen om alles te beleggen bij Semmie, dat ik daar meer aan over had gehouden. Ik heb een aantal geweldige beslissingen gemaakt, maar ook een paar uitglijders. Dan zie je dat een goed gespreide portefeuille op de lange termijn meer kan opleveren.
Bij beleggen moet je toch emoties proberen uit te schakelen. Beleggen via een vermogensbeheerder helpt je om je vast te houden aan je plan en je niet gek te laten maken.”
“Een van mijn rollen als adviseur is om drempels weg te nemen. Er zijn toch nog veel mensen die niet privé beleggen. Dit zijn voornamelijk de mensen die zowel de snelle verkopers van 2000 als de financiële crisis van 2008 hebben meegemaakt. Zij associëren beleggen met heel veel risico. Ik probeer klanten dan in te laten zien dat, hoewel je inleg minder waard kan worden, beleggen niet eng hoeft te zijn.
Soms zijn er drempels ontstaan door tegenvallende rendementen die een klant in het verleden heeft behaald met een verkeerde aanpak. Recent had ik nog een klant die in eerste instantie niet over beleggen wilde nadenken. Hij had twintig losse aandelen, waarbij hij met een aantal posities 70% in de min stond. Dan leg ik uit dat dit bij een wereldwijde spreiding niet snel zal gebeuren, maar dit tegelijkertijd ook betekent dat er van een positief rendement van 70% niet gauw sprake is. Twee weken later belde hij op, dat hij toch wel wilde beginnen.
Andere drempels bestaan simpelweg door het vooroordeel dat beleggen spannend is. Wat veel mensen zich echter niet realiseren, is dat er een grote kans bestaat dat ze al beleggen. Namelijk voor hun pensioen. De klanten met drempels vind ik eigenlijk de leukste klanten, omdat je ze op een andere manier over beleggen kunt laten nadenken.”
“Het helpt dat Semmie, qua product, maar ook zeker qua dienstverlening een prettige partner is. In het verleden heb ik meerdere andere partijen geprobeerd, maar soms moest je wel zes keer bellen voor de status van een rekening en dan wist nog niemand wat die status precies was. Een groot verschil met de klantenservice van Semmie. Het is fijn dat deze kundig is en goed bereikbaar, zowel voor mezelf als voor mijn klanten.
Sommige adviseurs vinden het spannend om zaken te doen met een partij die ook rechtstreeks communiceert met de klant. Wij vinden het juist prettig; het is een gezamenlijke klant. Zowel wij als Semmie dragen de verantwoordelijkheid dat de klant gelukkig is en zijn financiële doelen kan bereiken. Het beleggingsbeleid ligt echter bij Semmie. Daar heb ik geen omkijken naar, ik weet dat het goed geregeld is.
Als je bij ons klant wordt, vinden we dat we het pas goed gedaan hebben als je over 10 jaar nog steeds klant bent. Daarom hanteren we concurrerende tarieven en adviseren we alleen wat nodig en passend is. Kwaliteit is belangrijker dan snelle verkopen. Langebaanschaatsers zijn we. En deze visie om het beste met je klanten voor te hebben, zie ik ook bij Semmie.”
In onze Money Talks-serie laten we verschillende mensen aan het woord. Dat kunnen experts uit de beleggingswereld zijn, maar ook mensen die praten over (hun) financiën en beleggingsdoelen. We waarderen het dat Coen van der Vleuten zonder tegenprestatie aan het interview heeft meegewerkt. Zijn standpunt is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies. Semmie staat dan ook niet in voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie door Coen. Beleggen kent altijd risico's.
Tessa is precies wat een Content Creator hoort te zijn: creatief, bedreven maar bovenal nieuwsgierig. Het liefst schrijft ze over hoe je het slimst met je geld om kan gaan, maar hoe taai het onderwerp ook is: ze zorgt ervoor dat je blijft lezen.
Wij beleggen voor jou. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.
Hoe werkt het