In 2023 bundelden Index Capital en Semmie de krachten. Voor de klanten van Index Capital betekende dit een kennismaking met de dienstverlening van Semmie, terwijl ze tegelijkertijd hun vaste contactpersoon behielden. Eén van deze vaste gezichten is Kim, die na de overname aan de slag is gegaan als relatiebeheerder voor Semmie. Zij ziet veel overeenkomsten tussen beide partijen. De toegevoegde waarde van de samenwerking? “Onze dienstverlening is uitgebreid, waardoor er meer te kiezen is voor de klant”, vertelt ze.
Het vertrouwen van klanten
“Als relatiebeheerder bij Semmie richt ik me op klanten met een beheerd vermogen vanaf €500.000. Vanwege de vragen die bij grotere vermogens komen kijken, over onder andere vermogensplanning, vermogensrendementsheffing en nalatenschap, hebben zij vaak behoefte aan iemand die fysiek plaatsneemt aan de keukentafel voor een kennismaking en daarbij proactief met ze meedenkt.
De gesprekken die ik voer en het vertrouwen dat ik krijg van klanten vind ik het mooiste wat er is. Veel mensen vinden het lastig om met familie over geldzaken te praten, maar vinden het fijn als er iemand met financiële kennis is die met ze meedenkt. Mijn relaties weten dat ik discreet ben en dat de informatie die ze me geven vertrouwelijk wordt behandeld. Daarom vertellen ze me veel over hun persoonlijke situatie. Hoe meer ik weet, hoe beter ik met ze kan meedenken.
Bij veel andere partijen zie je dat de rode loper uitgaat als iemand klant wordt. Ben je eenmaal binnen? Dan gaat de deur op slot en is het bijvoorbeeld lastig om je vragen beantwoord te krijgen. Natuurlijk wil je een klant verwelkomen, maar daar houdt het niet op, vind ik; de relatie begint dan juist pas.
Een vast gezicht is hierbij belangrijk. Bij banken zie je dat er regelmatig van accountmanager wordt gewisseld. Dan blijf je als klant je verhaal vertellen. Wanneer je weer eens zelf belt, blijkt de accountmanager naar een ander filiaal of zelfs naar een andere bank te zijn gegaan. Klanten laten me weleens de vele visitekaartjes zien die ze in de loop der jaren hebben verzameld. Dat werkt in de praktijk niet. Een accountmanager of relatiebeheerder heeft echt een vertrouwensrol.
Ik ken het verhaal van mijn relaties en weet bijvoorbeeld wanneer een bedrijf verkocht wordt, of als er een kleinkind op komst is. Ik bel op de momenten die ertoe doen, of natuurlijk om gewoon weer eens bij te praten. In een gemiddelde werkweek ben ik veel onderweg, veel aan het bellen en veel aan het koffiedrinken.”
“Blijf jij wel?”
“Met de bekendmaking van het nieuws dat Index Capital zou worden overgenomen door Semmie, was de meest gestelde vraag die de andere relatiebeheerders en ik kregen: ‘Maar blijf jij wel?’ Dat is natuurlijk een groot compliment. Bij Index Capital maakten we echt het verschil met persoonlijk contact, en bij Semmie vinden we dit net zo belangrijk. De naam is voor de klanten die zijn overgekomen uit Index Capital misschien veranderd, maar de personen zijn er nog.
Zo’n krachtenbundeling hoeft ook geen grote verandering te betekenen. Ik zat eerst bij T-Mobile en dat werd opeens Odido. Maar eigenlijk is er voor mij niets veranderd: ik kan nog steeds bellen zoals ik gewend was. Als een naam verandert maar de dienstverlening niet, heb ik daar geen problemen mee. In het geval van Semmie en Index Capital zijn er zelfs alleen maar voordelen, omdat de dienstverlening is uitgebreid.
Allereerst heeft een klant extra keuzemogelijkheden: de Solid portefeuille en de portefeuille van Index Capital sloten op elkaar aan, maar met twee extra portefeuilles is er eventueel nog een passendere portefeuille mogelijk. De app en het platform waar je, wanneer je maar wilt, de prestaties van je beleggingen kunt zien, zijn essentieel in deze tijd en een mooie toevoeging aan het geheel. Ze zijn echter geen vervanging voor persoonlijk contact. Dat belletje, en die kop koffie, zijn er nog steeds en dat zal ook in de toekomst zo blijven.
Ik vind het mooi dat Semmie inzet op persoonlijk contact. Niet alleen vanuit de relatiebeheerders, maar ook vanuit de klantenservice. Bij een chat denk je algauw aan chatbots tegenwoordig en daar heb ik een ontzettende hekel aan. Maar bij Semmie krijg je tussen 08:00 en 22:00 uur binnen gemiddeld 30 seconden antwoord van een echt persoon. Geloof mij, ik heb het getest en werd positief verrast.
En spreek je liever iemand aan de telefoon, zoals ik persoonlijk ook liever bel naar een organisatie, dan staan onze experts van de klantenservice tijdens kantooruren voor je klaar. Zo hoort het bij vermogensbeheer, vind ik, en niet alleen voor klanten met grote vermogens.
Zelf had ik ook mijn vooroordelen over een vermogensbeheerder in Amsterdam-Zuid, maar zodra ik voet zette in het kantoor, ontdekte ik dat deze totaal onjuist waren. Na gesprekken met de CEO, Sem, en de COO, Marlize, en verschillende andere collega’s, was mijn eerste indruk van Semmie onwijs positief. De collega’s zijn heel spontaan en enthousiast en de organisatie is eerlijk, toegankelijk en professioneel. Een mooie mix, die goed aansluit bij mij als persoon.”
"Van te veel naar rode en groene cijfers kijken, worden de meeste mensen niet gelukkig."
Vermogensbeheer geeft rust
“Gedurende mijn carrière ben ik me steeds meer gaan specialiseren op het gebied van vermogensbeheer. Ik ben breed begonnen in de financiële sector en door ervaring op te doen op verschillende gebieden, heb ik ontdekt dat ik de meeste affiniteit heb met vermogensbeheer, en dan specifiek de combinatie met indexbeleggen. Voordat ik in 2021 bij Index Capital ben begonnen, heb ik ruim elf jaar bij een grootbank gewerkt. Ook daar hadden we een index portefeuille.
Indexbeleggen is echt een overtuiging van mij, vanwege de spreiding en de minder actieve benadering die mogelijk is. Aan het begin van de coronapandemie heb ik wel even geëxperimenteerd met zelf actief beleggen. Die ervaring bevestigde echter al snel dat het niet bij me past. De realisatie kwam op een moment dat ik thuis met de kinderen was, omdat de scholen gesloten waren. Er gebeurde op dat moment veel in de medicijnenindustrie en bij elk nieuwsbericht voelde ik de urgentie om in de desbetreffende aandelen te handelen. Dat was het moment waarop ik dacht: waar ben ik eigenlijk mee bezig? Ik kan ook genieten van deze tijd met mijn kinderen.
Dat betekent niet dat indexbeleggen hetzelfde is als passief beleggen. Beleggingsportefeuilles met zorg samenstellen vergt kennis en kunde. Dat is één van de redenen waarom ik een voorstander ben van vermogensbeheer. In het geval van Semmie zijn de drie portefeuilles samengesteld aan de hand van tientallen jaren beleggingservaring. Zo kunnen er aantrekkelijke rendementen behaald worden, terwijl je er als klant niet mee bezig hoeft te zijn. Dat geeft rust. Van te veel naar rode en groene cijfers kijken, worden de meeste mensen simpelweg niet gelukkig.
We kunnen heel veel zelf, maar ik ga ook naar een salon, terwijl ik mijn haar zelf zou kunnen knippen en verven. Ik erken echter dat ik het beter kan uitbesteden voor het beste resultaat. Dan kan ik me weer focussen op waar ik goed in ben en waar ik energie van krijg: relatiebeheer.
Deze energie krijg ik niet alleen van het contact met bestaande relaties, maar ook zeker van nieuwe kennismakingen. Tijdens zo’n kennismaking hebben we het over de doelen die je hebt en wat vermogensbeheer bij Semmie jou specifiek kunt brengen. Ik vind het mooi om inzicht te kunnen geven en mensen verder te helpen. En doordat het persoonlijk contact daar niet stopt, zorg ik dat je op koers blijft om je doelen te behalen en zit ik op de eerste rij wanneer dit daadwerkelijk gebeurt. Dat zou allemaal niet mogelijk zijn zonder dat eerste vertrouwen.”