Trending

Zorgt succes op het circuit ook voor succes op de beurs?

Door Thomas van der Lee op 03 september 2021 - leestijd: 5 min
Zorgt succes op het circuit ook voor succes op de beurs?
Trending

We hebben er 36 jaar op moeten wachten maar in het eerste weekend van september reden er weer eindelijk Formule 1-auto’s rond in Nederland. Het werd een droomweekend voor de Nederlandse fans: nationale favoriet Max Verstappen won de Grand Prix en nam daardoor de leiding in de WK-stand over van de Brit Lewis Hamilton.

Er werden 70.000 toeschouwers per dag toegelaten en de rest van formule 1-minnend Nederland kon het mega-evenement via de televisie volgen. En niet alleen voor de coureurs zijn de belangen groot: met gigantische investeringen zijn ook voor sponsors de belangen enorm. En wat dacht je van de raceteams zelf? Ook voor hen is het belangrijk dat alles gaat zoals het zou moeten gaan.

Er wordt namelijk genoeg geïnvesteerd om succes te behalen. Naar schatting gaven de teams van Mercedes, Ferrari en Red Bull jaarlijks rond de 220 tot 250 miljoen dollar uit aan hun Formule 1-teams. Sinds dit jaar is er echter een budgetplafond van $175 miljoen ingesteld.

Maar niet alleen de Formule 1-teams of grote bedrijven investeren in dit gemotoriseerde circus, ook beleggers kunnen investeren in de Formule 1. Maar zou dat ook rendabel zijn?


Van Zandvoort naar Wall Street

In tegenstelling tot voetbalteams waarvan de financiële prestaties vaak rechtstreeks verband houden met de resultaten op het veld, weerspiegelt de aandelenkoers van bedrijven die betrokken zijn bij de Formule 1 niet noodzakelijkerwijs het succes op het circuit.

Er zijn maar weinig bedrijven die uitsluitend zijn opgericht om met Formule 1-auto's te racen. De meeste van deze Formule 1-teams zijn grote multinationals die de meest luxueuze auto’s ter wereld produceren. Dat is de echte drijfveer van hun aandelenkoers.

Omdat dit weekend in het teken staat van het grootste gemotoriseerde sportevenement ter wereld zochten we bij Semmie uit of succes op het circuit leidt tot succes op de beurs. Daarbij kijken we naar de prestaties van enkele beursgenoteerde bedrijven die je terugvindt op het circuit.


Scuderia Ferrari

Misschien wel het meest bekende raceteam ter wereld is dat van Ferrari. Het team van de bekende rode sportauto’s en het nog bekendere logo met het steigerende paard.

Met 15 coureurskampioenschappen en 16 constructeurskampioenschappen is en blijft het een van de meest succesvolle teams op het circuit. De afgelopen jaren presteert de Italiaanse renstal echter minder en bleef het qua prestaties achter bij de concurrenten Mercedes en Red Bull.

Dat heeft echter weinig invloed op de koers van het aandeel, want rijke kopers staan nog steeds in de rij om de dure straatauto's te kopen. Het aandeel Ferrari bereikte zijn hoogste punt ooit nét in het jaar dat haar Formule 1-team haar dieptepunt van de afgelopen 5 jaar bereikte.


Ontwikkeling Ferrari:

Bron: Eigen data Semmie.


Mercedes-AMG Petronas

Een van de grote concurrenten van Ferrari is Mercedes. Het is geen leugen als je zegt dat dit team de afgelopen jaren de Formule 1 heeft gedomineerd. Met 7 coureurskampioenschappen op rij (6x Lewis Hamilton en 1x Nico Rosberg) én 7 constructeurskampioenschappen op rij is Mercedes het te kloppen team. Waar Ferrari de afgelopen jaren beter op de beurs presteerde dan op het circuit, is het bij de Duitse renstal precies andersom.

De koers van het aandeel van Mercedes-eigenaar Daimler AG is tijdens de hegemonie van Hamilton de afgelopen vijf jaar alleen gedaald. Het aandeel maakt inmiddels een herstel door, maar dat zal niet komen door de prestaties van de coureurs. Red Bull doet er dit jaar alles aan om eindelijk de hegemonie van Mercedes te doorbreken, en is op de goede weg. Zonder de pech van Verstappen in de races voor de zomerbreak, had hij fluitend het kampioenschap geleid. Het is dan ook opmerkelijk om te zien dat in het jaar waarin het Formule 1-team van Mercedes de grootste uitdaging kent, het aandeel een mooie stijging doormaakt.


Ontwikkeling Mercedes:

Bron: Eigen data Semmie.


Renault (Alpine)

Een ander team dat al lange tijd meegaat in de Formule 1 is dat van Renault, ondanks dat de naam inmiddels vanwege commerciële redenen is veranderd in Alpine. Voor het Franse team rijden momenteel de Spanjaard Fernando Alonso (voormalig wereldkampioen) en de Fransman Esteban Ocon. Met een 6e plaats als beste resultaat was het team bepaald geen hoogvlieger in het huidige speelveld. Totdat de race in Hongarije plaatsvond: Esteban Ocon won en Fernando Alonso werd knap vierde. Momenteel vinden we het team ook terug op de 5e plek in het constructeurskampioenschap.


Ontwikkeling Renault (Alpine):

Bron: Eigen data Semmie.


Sinds het aandeel en de constructeursplaats van Renault in 2018 bij elkaar kwamen volgden ze beide dezelfde dalende lijn. Het Formule 1-team heeft die dalende lijn wel kunnen stabiliseren. De afgelopen 2 jaar eindigde het op de 5e plek in het kampioenschap, en ook dit seizoen staan ze op die plek.


Honda

Honda is een ietwat vreemde eend in de bijt. Dat komt omdat Honda momenteel niet zelf een Formule 1 team bezit, maar wel aanwezig is als motorfabrikant. Als we de geschiedenis erbij halen, dan kun je stellen dat Honda een knipperlichtrelatie met de Formule 1 heeft. In de ruim 50 jaar dat Honda gelinkt kan worden aan de Formule 1, hebben ze een eigen team gehad, zijn ze motorfabrikant geweest en een aantal keer compleet uit de Formule 1 gestapt. Momenteel levert Honda motoren aan de teams Red Bull en AlphaTauri. Daarvoor was er een partnership met het Britse McLaren. We hebben bij de contructeursplaats in de onderstaande grafiek gekeken naar het best presterende team waarvoor Honda dat jaar een motor leverde.


Ontwikkeling Honda:

Honda

Bron: Eigen data Semmie.


Succes op het circuit lijkt geen succes op de beurs

Formule 1-teams steken jaarlijks miljoenen euro’s in hun team. En dan vooral om publiciteit en naamsbekendheid te krijgen. Maar of een Formule 1-team ook directe invloed heeft op de koers van het aandeel van het team is maar de vraag. Het is juist opmerkelijk om te zien dat het aandeel in tegenovergestelde richting beweegt bij Ferrari en dat het aandeel Mercedes een mooie stijging doormaakt in het jaar dat de concurrentie van Red Bull groter is dan ooit.

Natuurlijk wijzen bovenstaande gegevens niet op een volledig waterdicht causaal verband, maar het wel interessant om te zien. Beleggen in je favoriete Formule 1-team lijkt dat dan ook geen goed idee voor hen die op zoek zijn naar een mooi rendement, maar eerder vanuit de emotie hun favoriete team willen steunen: op de tribune, voor de tv én op de beurs.

Thomas van der Lee
Thomas van der Lee

Content Director

Alle blogs van Thomas van der Lee

Thomas verdiept zich graag in ingewikkelde beleggingsmaterie. Door zijn creativiteit kan hij een verhaal altijd op de Semmie-manier overbrengen op de lezer: helder, toegankelijk en to-the-point.

S

Beleggen met Semmie

Wij beleggen voor jou. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.

Hoe werkt het