Als Chief Growth Officer realiseert Jochem samen met zijn collega’s de groei die Semmie voor ogen heeft. Om dat te bereiken, en zoals het een Chief Growth Officer betaamt, heeft hij een echte ‘can do’-mentaliteit – een eigenschap die al op jonge leeftijd zichtbaar was.
“Ik was geen ster op de middelbare school. Ik vond het maar saai. Als afleiding sleutelde ik zoveel mogelijk aan mijn computer en bouwde ik als bijbaantje websites. Zo onderhield ik bijvoorbeeld de website van een Europarlementariër en ontwikkelde ik de webshop van een lokale kaasboer. We spreken nu over een tijd dat het internet bestond uit gedigitaliseerde brochures. Als je kon klikken tussen pagina’s, had je een uitgebreide website. Ik was geen programmeur, en de webshop heeft me dan ook bloed, zweet en tranen gekost. Maar de kaaswebshop kwam er wel.
Bedrijfskundige informatica voelde voor mij als een logische vervolgstudie. Ik was immers geen echte computerfanaat, maar gewoon een beetje een nerd. Dit bleek een goede keuze te zijn. Niet alleen op persoonlijk vlak; op het moment dat ik afstudeerde, was bedrijfskundige informatica een hype op de markt. Grote spelers jaagden op afstudeerders en ik kon snel aan de slag als IT-consultant.
Pas bij mijn volgende baan begon ik me te richten op mijn vakgebied nu: groei. Daar ben ik eigenlijk ingerold, toen ik op sollicitatiegesprek ging bij een bedrijf gespecialiseerd in de afhandeling van schades voor verzekeraars. Ik ging op gesprek voor een rol die eigenlijk niet bij mijn ervaring paste en daar kwamen we dan ook na 5 minuten achter. Onderweg naar buiten maakte ik echter een praatje met de CEO, die me in de richting van de directeur international business development stuurde. Het bedrijf had de ambitie om te groeien en buitenlandse expansie te realiseren.
Ook op dit gebied had ik nog geen werkervaring opgedaan, maar toch was ik er als jong broekie van overtuigd dat ik geschikt was voor de rol. Als IT-consultant had ik geleerd om in een korte tijd een bedrijf compleet te doorgronden. Daarnaast had ik in de avonduren een Masters in Bedrijfskunde (MBA) gedaan, wat er perfect op aansloot.
Een paar weken later zat ik dan ook op het vliegtuig naar Spanje om daar samen met de Spaanse directeur de Spaanse markt in kaart te brengen en een groeiplan op te stellen. In de volgende 3 jaar tijd breidde het bedrijf zich uit van 3 naar 14 actieve landen. Ik ontdekte waar ik energie van krijg in mijn werk: complexe vraagstukken oplossen, om vervolgens stappen te kunnen maken met een bedrijf waar je in gelooft.
Deze ‘can do’-mentaliteit heb ik nog steeds en herken ik inmiddels bij al mijn Semmie collega’s. Iedereen hier wil onderdeel zijn van het succes en z’n steentje bijdragen.”
“Wat me aansprak aan de rol van Chief Growth Officer bij Semmie is dat het eigenlijk alles bij elkaar bracht waar ik daarvoor ervaring in had opgedaan. Na mijn jaren in de schadeafhandeling, werkte ik bij een bedrijf dat een nieuw idee naar de markt wilde brengen. Het was mijn taak om geld op te halen en presentaties te geven.
Mijn volgende baan was een marketingrol bij een softwarebedrijf in de verzekeringswereld. Dat moest ik wel even uitleggen aan mijn familie en vrienden – ik hield me toch helemaal niet bezig met marketing? Maar marketing gaat verder dan banners en flyers maken en draait om groei bereiken, op verschillende manieren. In deze rol hield ik me dan ook bezig met positionering, merkidentiteit en overnames – eigenlijk alles wat met groei te maken heeft.
Bij Semmie willen we groeien vanuit drie verschillende pijlers: organisch, door middel van overnames en via ons adviseurskanaal, waarbij we samenwerken met kundige financieel adviseurs. Juist de combinatie van deze drie pijlers sprak mij erg aan.”
“Semmie kwam op mijn pad doordat ik Ronald, inmiddels de CFO van Semmie, al langere tijd kende. Hij wees me erop dat het bedrijf snel wilde groeien, en dat sloot aan bij mijn ervaring en ambities. Ik was ook meteen fan van het model van Semmie, de combinatie van wealth en tech. Door deze combinatie kun je zoveel mogelijk automatiseren, wat tal van voordelen met zich meebrengt, zoals het laag houden van de kosten, terwijl je niet inboet op het leveren van goede service.
Zowel in de verzekeringswereld als de beleggingswereld, wat toch twee hele traditionele werelden zijn, zie je dat de eisen steeds strenger worden vanuit AFM en De Nederlandsche Bank. Dat zorgt voor extra kosten voor partijen en je ziet dat veel partijen hierdoor de kosten of de minimale inleg verhogen. Hierdoor ontstaat er aan de onderkant van de markt een gat, niet iedereen wil en kan dat betalen en/of inleggen.
Door de combinatie van wealth en tech gaat Semmie precies tegen die richting in; het maakt niet uit of je ervoor kiest om €1.000 of €1.000.000 in te leggen, we houden de kosten zo laag mogelijk voor onze klanten. Bovendien zijn er ook minder operationele kosten. Daardoor kunnen we geld steken in het verder ontwikkelen van onze gebruiksvriendelijke app of het uitbreiden van onze dienstverlening.
Daar komt die nerd in mij weer naar boven: technologie inzetten om een service nog beter te maken, daar word ik heel blij van.”
“Semmie bestond 5 jaar toen ik aan boord kwam en had zich in deze tijd vooral gericht op organische groei en de eerste stappen gezet op het gebied van het doen van overnames. Als Chief Growth Officer val je hierdoor met de neus in de boter: ik kon meteen gaan uitvoeren en doorpakken.
We zijn inmiddels een jaar later en hebben inmiddels de eerste partij succesvol geïntegreerd. Het proces van zo’n overname kun je een beetje zien als een 3D-puzzel, met puzzelstukjes die gaandeweg nog van vorm kunnen veranderen. Er komen allemaal verschillende facetten bij kijken, die precies op het juiste moment in elkaar moeten vallen.
Het favoriete onderdeel van mijn werk is als we die puzzel helemaal gelegd hebben kunnen krijgen en we in één weekend veel nieuwe klanten mogen verwelkomen die meteen kunnen profiteren van de voordelen die Semmie en het platform bieden.
Als zo’n migratie, of een ander succes op het gebied van groei bereikt is, geeft me dat voldoening. Lang er bij stilstaan kan ik echter niet, ik ben meteen weer bezig met andere manieren om mijn steentje bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van Semmie.”
“Ik wil altijd het beste en het hoogste bereiken; ik wil winnen en houd niet van verliezen. Dat uit zich in mijn persoonlijke leven, maar past ook bij mijn werk, denk ik. Als Chief Growth Officer moet je geen genoegen willen nemen met een andere plek dan 1.
Ik zou willen bereiken dat we ons binnen een paar jaar bij de top van Nederland bevinden op het gebied van zelfstandige beleggingsondernemingen. Qua service, product en aanbod zijn we daar al, nu nog qua grootte.
Dit doel houden we bij Semmie heel goed voor ogen en ik vind het geweldig om hier met mijn collega’s naar toe te werken. Wat dat betreft heeft mijn tijd hier me in positieve zin verrast. Het teamgevoel bij Semmie viel mij het meest op in mijn eerste weken. Ik heb niet alleen een hele mooie uitdaging gevonden, maar wordt ook extra gemotiveerd door mijn gedreven collega’s met wie ik fijn samenwerk.”
Tessa is precies wat een Content Creator hoort te zijn: creatief, bedreven maar bovenal nieuwsgierig. Het liefst schrijft ze over hoe je het slimst met je geld om kan gaan, maar hoe taai het onderwerp ook is: ze zorgt ervoor dat je blijft lezen.
Wij beleggen voor jou. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.
Hoe werkt het