Wie contact heeft gehad met onze klantenservice, heeft wellicht Rowdy, een van onze Customer Service Specialisten, al eens gesproken. Net als bij veel andere Semmie medewerkers is hij in de financiële sector gaan werken om mensen te helpen om hun financiële doelen te bereiken. Zelf heeft hij al één van zijn beleggingsdoelen weten te realiseren.
Met de paplepel ingegoten
“Sommige mensen groeien op met het idee dat beleggen eng of ingewikkeld is. Bij mij gebeurde juist het tegenovergestelde. Niet alleen mijn vader werkt in de financiële sector, maar ook mijn opa en de opa van mijn vader hebben in deze wereld gewerkt. Zij deelden vanaf jongs af aan de voordelen van beleggen met me, waardoor ik meteen op mijn achttiende ben gestart. Ik begon met een klein bedrag en legde vervolgens structureel iedere maand iets extra’s in.
Van de rendementen die ik hiermee heb behaald, heb ik uiteindelijk een lange reis kunnen bekostigen. Na mijn bachelor Bedrijfskunde en een master Financial Management, vertrok ik met mijn vriendin naar Australië. Het plan was om zes maanden lang te reizen, ook door Nieuw-Zeeland en Azië, maar na drie weken waren we alweer thuis. De coronapandemie brak uit en we moesten met één van de laatste vluchten naar huis.
Daar kon ik gelukkig tijdelijk aan de slag bij het bedrijf van mijn vader: vermogensbeheerder Indexus, ook bekend van vermogensbeheerpropositie Dexxi. Ik ben er met bijzondere omstandigheden ingerold, maar wist eigenlijk wel dat ik bij een vermogensbeheerder wilde werken. Uiteindelijk beviel het aan beide kanten zo goed dat ik er ben blijven werken.”
Van Indexus naar Semmie
“Zes maanden geleden is Indexus Group overgenomen door Semmie. Bij Indexus lag de kracht voornamelijk bij persoonlijk relatiebeheer, bij Semmie vooral bij het technologische platform. De missie, visie en het beleggingsbeleid van beide bedrijven sloten echter naadloos op elkaar aan. Voor mij waren de voordelen van deze samenwerking dan ook meteen duidelijk. Semmie combineert digitaal met persoonlijk vermogensbeheer.
Dat de missie en visie in dezelfde lijn lagen, heeft denk ik heel erg geholpen bij een soepele overgang. Natuurlijk is het een hele verandering geweest voor de collega’s van Indexus. Het is even aanpassen en wennen, maar dat hoeft niet per se vervelend te zijn. Ik denk oprecht dat het een toegevoegde waarde is geweest om de bedrijven samen te voegen, zowel voor de collega’s als voor de klanten.”
Team-mentaliteit
“Wat natuurlijk ook heeft geholpen bij de overgang, is dat het klantenserviceteam mij goed heeft opgevangen. Daarin merkte ik hoe belangrijk service is voor Semmie, en niet alleen naar klanten toe. Het uit zich ook op de werkvloer: niet alleen de klant wordt geholpen, maar we helpen ook elkaar. Als ik in het begin ergens niet uitkwam, was er altijd wel iemand bij wie ik terecht kon.
Die open houding en team-mentaliteit is voor mij kenmerkend voor Semmie, een gemene deler onder de werknemers. Maar verder is er juist heel veel verscheidenheid onder collega’s. Dat viel mij het meest op toen ik hier kwam werken: de verschillende werkzaamheden en expertises. De ene collega heeft veel vakinhoudelijke kennis over beleggen, de ander over de achterkant van het systeem. Dat resulteert in veel verschillende mensen op de werkvloer.”
Verschillende klanten, verschillende vragen
“Diezelfde verscheidenheid merk je onder klanten. Als afdeling waar ze het eerste terechtkomen, maakt dat het werk extra leuk. Niet alle gesprekken zijn hetzelfde. Je kunt iemand via de chat uitleggen wat beleggen precies inhoudt en vervolgens een half uur aan de telefoon met een klant specifiek ergens op ingaan als die juist al veel financiële kennis heeft.
“De juiste informatie kan een klant helpen anders tegen dezelfde situatie aan te kijken.”
Natuurlijk bestaat er wel een meest gestelde vraag. Dat is: wat moet ik nu doen? Zou ik moeten bijstorten, alles opnemen, mijn risicoprofiel veranderen? Wij ondersteunen iedereen zo goed mogelijk, maar kunnen de markt niet voorspellen. Vaak helpt goed informeren echter al. De juiste informatie kan helpen anders tegen dezelfde situatie aan te kijken.
Het leukste aan mijn werk vind ik het als iemand zich echt geholpen voelt. Daar haal ik weer voldoening uit. Het is ook de reden dat ik graag in de financiële sector wilde werken, om mensen te helpen een financiële stabiele toekomst tegemoet te gaan.
Die drijfveer is bijvoorbeeld ook de reden dat ik mijn Wft Vermogen heb gehaald. Dit heb ik behaald omdat ik alle mogelijkheden en fiscale regels wil kennen. Op deze manier weet ik zeker dat ik de klant op de beste manier kan bijstaan.”
Informatie is waardevol
“Ik denk dat er in Nederland veel mensen zijn die nog niet genoeg over hun financiële toekomst nadenken, of er niet in actie voor komen. Dat is waarom ik zelf ook affiniteit heb met het onderwerp pensioen en lijfrentes. Veel ondernemers en werknemers hebben een pensioentekort; als zij straks met pensioen gaan, hebben ze een probleem. Het is heel waardevol om mensen goed te kunnen informeren over de vaak ingewikkelde fiscale voorwaarden. Ik zou willen dat het normaal wordt om elke maand zelf nog een – extra – bedrag weg te zetten voor je pensioen. Dat het niet meer de uitzondering, maar de regel is.
Mijn wens om mensen te helpen, zie ik terug bij veel Semmie medewerkers. Dat is denk ik ook waar onze kracht ligt. Net als bij Indexus ben ik hier natuurlijk onder bijzondere omstandigheden binnengekomen. Na zes maanden kan ik echter zeggen dat ik blij ben met hoe het allemaal is gelopen.
Zelfs die lange reis heb ik later nog kunnen maken. Vanwege de restricties op dat moment konden we niet ons originele plan uitvoeren, maar hebben we een ander deel van de wereld gezien: Midden- en Zuid-Amerika. In een paar maanden tijd bezochten we Peru, Ecuador, Costa Rica en Panama. Dat was een onvergetelijke ervaring. Nu zie ik het als mijn taak om de klanten van Semmie zo goed mogelijk te informeren, zodat ze ook hun doelen kunnen waarmaken. Of dat nou een mooie reis, een ontspannen pensioen of simpelweg financiële rust is.”