Semmie in de spotlight

Samen kom je tot het beste product

Door Tessa Ham op 17 maart 2023 - leestijd: 5 min
Samen kom je tot het beste product
Semmie in de spotlight

In ruim vijf jaar tijd groeide Semmie uit van een goed idee naar een serieuze partij met professionele dienstverlening. Als co-founder van Semmie en eindverantwoordelijke voor de ontwikkeling van ons product, weet Lodewijk als geen ander dat het daar niet stopt: “We hebben een extreem sterke basis neergezet, van waaruit we nu verder kunnen groeien.”

Zijn continue streven naar verbetering was ook één van de redenen dat hij Semmie vijf jaar geleden samen met Sem Jr. oprichtte. In deze Semmie in the spotlight neemt hij ons mee in de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt.


Zou ik dit niet eens zelf moeten doen?

Al voordat Semmie werd opgericht had Lodewijk al jarenlang ervaring in het digitale vak. “Oorspronkelijk werkte ik bij een online marketingbureau, waar ik voor veel verschillende klanten heb gewerkt; van het maken van online campagnes tot het neerzetten van websites.

Vervolgens ben ik mijn eigen bedrijf gestart en ontwikkelde ik steeds vaker applicaties. Maar het werk dat ik deed was altijd voor een product van een ander. Ik dacht steeds vaker: zou ik dit niet eens zelf moeten doen? Eén digitaal product waar je alle focus op hebt, zodat je dit continu kan optimaliseren en verbeteren.”


Beleggen voor iedereen toegankelijk maken

“Ik werkte met Sem Jr. samen voor de website en campagnes van sem.nl en had al wel eens geopperd: kunnen we niet een product bouwen voor vermogensbeheerders? Twee maanden later belde Sem Jr. op met de vraag of ik samen wat wilde opzetten. Ik had weinig verstand van beleggen, en het had in eerste instantie ook niet echt mijn interesse. Bij de ontwikkeling van het platform hielp dat juist. Ik moest het immers voor mijzelf ook begrijpelijk maken.

Inmiddels ken ik alle vakjargon nu wel, maar vaak wordt het onnodig complex gemaakt en is het best wel begrijpelijk te maken. Ons doel was - en is nog steeds - om professioneel beleggen voor iedereen toegankelijk te maken.”


Van idee naar bouwen

“In de eerste fase van Semmie hebben we nagedacht over het merk en de visie. Tijdens die gesprekken kwam ook naar voren dat we een duurzame toekomst willen voor onze kinderen en iets terug willen doen voor de wereld. Het was voor ons een no-brainer om voor duurzame beleggingen te kiezen.

Toen het idee voor Semmie verder vorm kreeg zijn we de onboarding gaan ontwerpen en bouwen. Het proces van bedenken, bouwen en optimaliseren: daar geniet ik echt van. Wanneer we een update lanceren en merken dat onze klanten er blij mee zijn, dan ben ik elke keer weer trots. Dat duurt echter vaak maar even, want er zijn altijd onderdelen die aandacht verdienen of verbeterd kunnen worden."


“We hebben onze identiteit behouden.”



Van start-up naar scale-up

“Inmiddels bestaat Semmie alweer ruim 5 jaar. De grootste verandering die heeft plaatsgevonden is de overgang van start-up naar scale-up. We bepalen nog steeds onze eigen weg, maar zijn een serieuze partij met een professionele dienstverlening, waarbij we zorgen dat we voldoen aan alle wet- en regelgeving. Ondanks alle verplichtingen waar we aan moeten voldoen, maken we het nog steeds niet onnodig complex. We hebben onze identiteit behouden.

Niet alleen het bedrijf, maar ook persoonlijk ben ik gegroeid. Net als veel andere mensen die een bedrijf beginnen, deed ik dat omdat ik de drang voelde om het zelf te doen, zoals ik zelf voor ogen had. Je hebt een bepaalde visie. Op een gegeven moment merk je dat je het niet in je eentje kunt doen. Je leert de input van anderen steeds meer waarderen en ontdekt dat je samen tot het beste product komt.

Wanneer je een goed team hebt verzameld en alle verschillende inzichten aan tafel zet, zal je tot de beste oplossingen komen. Dat vind ik zo leuk aan deze fase. We hebben een klein team, maar dat bestaat stuk voor stuk uit gedreven mensen met veel kennis van zaken die op elkaar zijn ingespeeld.”


"We hebben een extreem sterke basis gecreëerd, van waaruit we verder kunnen groeien."



Bouwen aan de toekomst

“Ook de beleggingswereld is enorm veranderd sinds we zijn gestart. Die is een stuk toegankelijker geworden. Je toegevoegde waarde is nu datgene wat je eromheen aanbiedt. Mensen ontzorgen en duurzaam beleggen makkelijk maken, dat is waar wij ons mee onderscheiden. Dit zie je bijvoorbeeld terug in onze klantenservice, onze uitgebreide informatievoorziening en aan de gebruiksvriendelijkheid van de app.

Daarnaast is ons product een stuk moderner dan dat van andere vermogensbeheerders. Als start-up hadden we ambitie, maar ook te maken met kostendruk. Hierdoor was het noodzaak om alles zo efficiënt mogelijk in te richten en te automatiseren. Wij wilden daarnaast onze afhankelijkheden minimaliseren.

Door onze drive om alles zelf en zo efficiënt mogelijk te doen, hebben we nu een toekomstproof platform gecreëerd, een extreem sterke basis, van waaruit we verder kunnen groeien. Waar andere partijen hun IT, marketing of vermogensbeheer hebben uitbesteed en tegen problemen aanlopen naarmate ze groter worden, hebben wij de hele keten zelf in beheer.

Dit schaalbare platform is wat veel andere partijen missen en waar wij ze in de toekomst bij kunnen ondersteunen. Door middel van samenwerkingen kunnen we zaken als de IT en automatisering voor hen uit handen nemen en tegelijkertijd Semmie laten groeien.”


Het totaalplaatje moet kloppen

“Daarnaast blijven we als team continu onze app en de processen erachter verbeteren. Dat is echt de Semmie mentaliteit: het kan altijd beter. Stilstaan is in de digitale wereld ook echt achteruitgaan. Bovendien zijn onze klanten enorm betrokken, we ontvangen elke dag feedback. Dat vind ik echt fantastisch. Ook daarom wil je altijd blijven streven naar het beste product mogelijk. Het geeft dan ook voldoening dat ik het elke dag als ik op kantoor kom, zie verbeteren.

Het is daarbij wel belangrijk dat we focus houden en niet te veel afwijken van de kern van ons product. Soms zie je apps die allemaal features gaan toevoegen die niet passen bij waarom de app ooit gemaakt is. Dat gaat zelden goed. We moeten dus bij de kern blijven: duurzaam beleggen voor de lange termijn om zo je financiële doelen te behalen.

Je eigen product bouwen kent uitdagingen, maar ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik het zelf ben gaan doen. Semmie is één van de leukste avonturen die ik in mijn leven ben aangegaan. Hoewel het bedrijf altijd in beweging is en mijn rol mee verandert, is dit altijd hetzelfde gebleven.”

Tessa Ham
Tessa Ham

Content Creator

Alle blogs van Tessa Ham

Tessa is precies wat een Content Creator hoort te zijn: creatief, bedreven maar bovenal nieuwsgierig. Het liefst schrijft ze over hoe je het slimst met je geld om kan gaan, maar hoe taai het onderwerp ook is: ze zorgt ervoor dat je blijft lezen.

Ook interessant voor jou?

Mensen zijn meer dan een nummer
Semmie in de spotlight
Mensen zijn meer dan een nummer
Aan een half woord genoeg
Semmie in de spotlight
Aan een half woord genoeg
De eerste regel code
Semmie in de spotlight
De eerste regel code
S

Beleggen met Semmie

Wij beleggen voor jou. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.

Hoe werkt het