In het geboortejaar van Henk-jan had waarschijnlijk nog niemand van een Business Intelligence Developer gehoord. Toch is hij nu voor een Fintech bedrijf, zoals Semmie, van groot belang om te kunnen blijven innoveren. Hoog tijd om Henk-jan in de spotlight te zetten en erachter te komen hoe hij zijn steentje bijdraagt.
“Ik wilde vroeger altijd het leger in. Dat leek me nu echt cool. Maar op de middelbare school was ik me iets meer bewust van de risico’s en uit alle beroepskeuzetesten werd al snel duidelijk dat ik beter de IT in kon gaan. Met getallen had ik altijd al iets en ik vond het heerlijk om oude computers uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Het leger heb ik dus laten gaan, maar in mijn vrije tijd beoefen ik wel de schietsport.”
“Het werd dus de IT voor mij. Het klinkt misschien wat minder spannend en het cliché is denk ik ook wel waar. Je hebt de business mensen en de IT mensen. Extravert versus introvert. Tijdens mijn studie en stage begon me dat al op te vallen. IT’ers sturen gewoon liever een berichtje. Maar het is mij tegelijkertijd ook heel duidelijk geworden dat we elkaar nodig hebben. Het is mijn taak om data een verhaal te laten vertellen. Een hele puzzel en nooit saai!”
“Bij Semmie ben ik verantwoordelijk voor de volledige Business Intelligence architectuur. Door overzicht te creëren in data en verschillende informatiebronnen met elkaar te combineren ondersteun ik de organisatie op zowel strategisch als uitvoerend vlak. Zo verzorg ik zelf de techniek die achter rapportages en dashboards zit en ben ik verantwoordelijk voor het datawarehouse. Dat is de plek waar alle data wordt opgeslagen. Toen ik begon bij Semmie was er niets. De meeste rapportages werden in Excel opgezet. Super leuk om daar verbetering in te kunnen brengen. Niemand wordt vrolijk van getallen in tabellen. Dat wil je visualiseren en overzichtelijk hebben.”
“Eerst had ik een beetje mijn twijfels om te starten bij Semmie. Ik zou de enige zijn voor Business Intelligence, maar tegelijkertijd kon ik wel alles naar eigen inzicht opzetten. Heel gaaf om gelijk zoveel vrijheid en verantwoordelijkheid te krijgen en ik ben ook best trots dat het gelukt is om al zoveel neer te zetten in zo’n korte tijd. Ik heb dan ook geen dag spijt gehad van mijn keuze en heb nog genoeg plannen voor de toekomst.”
“We zijn voorzichtig stappen aan het maken richting data science. Dat houdt in dat we met behulp van data voorspellende modellen gaan ontwikkelen. Om bijvoorbeeld gedrag van de klant te voorspellen en nog beter in de behoefte van de klant te voorzien. Onze klanten zijn heel divers, ook op het gebied van beleggingskennis. Met behulp van data kun je nog gerichter informatie op het juiste moment voorschotelen.
“Er is dus nog genoeg te doen. En gelukkig is die ruimte er bij Semmie. Er zijn constant ideeën en plannen over hoe we iets kunnen optimaliseren. Je merkt echt dat alle collega’s continu de drang hebben om dingen te verbeteren. Daarnaast heb ik het gevoel dat er echt naar je wordt geluisterd. Het is serieus bij Semmie, maar het voelt tegelijkertijd een beetje als een vriendengroep.”
Esther is bij Semmie dé persoon die het merk laat leven. Met een aanstekelijk enthousiasme heeft ze als missie om ervoor te zorgen dat iedereen Semmie gaat kennen. Daarvoor klimt ze bij tijd en wijle ook zelf in de pen.
Wij beleggen voor jou. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.
Hoe werkt het