Lees je ons Magazine, dan lees je de artikelen van Thomas. Als de Content Director van Semmie is hij niet alleen druk met strategie en coördinatie, maar pakt hij ook graag zelf de pen om zijn kennis op het gebied van beleggen en financiën te delen. Normaal is hij achter de schermen bezig, maar dit keer staat hij zelf ‘in the spotlight’.
“Had je tegen mijn economielerares op de middelbare school gezegd dat ik in de financiële wereld zou belanden, dan had ze je waarschijnlijk raar aangekeken. Economie was nu eenmaal niet het vak waarin ik uitblonk. Ik ben dan ook toevallig de financiële wereld en de wereld van het beleggen ingerold. Maar toen ik me eenmaal in beleggen begon te verdiepen en veel van experts ging leren, begon ik het steeds leuker en interessanter te vinden.”
Voor iedereen een beleggingsvorm die past
“Er zijn veel smaken en manieren waarop je kan beleggen. Zo heb je bijvoorbeeld de daytraders, die actief handelen. Daar heb ik zelf niet zoveel mee. Ik vind het veel fijner om wat passiever in beleggingsfondsen te beleggen. Je spreid je beleggingen, loopt minder risico en je kan toch op een goede manier aan je toekomst bouwen. Die manier van beleggen past bij mij. Ik vind het dan ook leuk om mensen bij datzelfde proces te helpen door mijn kennis te delen. En door mijn eigen ervaring kan ik mij ook beter inleven in waar de tegenstand tegen beleggen vandaan komt. Bijvoorbeeld bij mensen die twijfelen of ze wel moeten beginnen met beleggen.”
Informeren en inspireren
“Ben je eenmaal begonnen met beleggen dan is het natuurlijk ook belangrijk om op de hoogte te blijven. Maar onze klanten beleggen nu eenmaal niet bij een vermogensbeheerder om daar zelf dagelijks mee bezig te zijn. Daarom maak ik actuele gebeurtenissen of juist interessante achtergrondinformatie zo toegankelijk mogelijk. Hoe ik de onderwerpen kies? Ik houd altijd de actualiteit in de gaten. Als het Prinsjesdag is kijk ik naar de belastingplannen. Maar zo zoek ik ook uit welke plannen de politieke partijen hebben met onze economie als we weer mogen stemmen. Uiteindelijk heeft dat allemaal invloed op de beurs en de koersen.
En soms word ik geïnspireerd door iets te lezen. Vooral als ik het gevoel heb dat de lezers van ons Magazine het ook interessant gaan vinden. Dan verdiep ik me in het onderwerp om precies te weten hoe iets zit. En dat probeer ik dan weer over te brengen op onze lezers. Wel altijd op de Semmie-manier: helder en transparant. Want als je iets niet eenvoudig kunt uitleggen, begrijp je het zelf niet goed genoeg.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat de planning voor het Magazine wel door mijn eigen nieuwsgierigheid wordt aangejaagd. Maar het belangrijkste is om op de juiste manier te informeren, zodat een belegger bij Semmie op de hoogte is als dat daadwerkelijk nodig is.”
“Als je iets niet eenvoudig kunt uitleggen, begrijp je het zelf niet goed genoeg”
Communicatie op het juiste moment
“Afgelopen jaar bijvoorbeeld met de coronacrisis. In korte tijd daalden de beurskoersen enorm. Als jij dan ineens -30% ziet staan als je je rendement checkt dan kan je daarvan in paniek raken. Maar het wordt pas een verlies, als je daadwerkelijk op de verkoopknop drukt. Je ziet dat de beurs nu weer hoger staat, en je de verliezen niet hoeft te maken. Natuurlijk is het even een angstig moment, want je weet niet hoe het gaat aflopen. Maar onze strategie is er altijd op gericht om rustig te blijven, omdat je belegt voor de lange termijn. Door tijdig te informeren hoe je met deze situatie om kan gaan haal je de emotie eruit. Gelukkig hebben veel van onze beleggers deze strategie gevolgd en op die manier kunnen profiteren. Als onze beleggers vervolgens teruggeven dat de communicatie hierover zo helder en transparant was en het hun heeft geholpen, dan geeft het een heel goed gevoel dat je hierin een rol hebt kunnen spelen.”
Kennis geeft vertrouwen
“Transparantie staat bij Semmie hoog in het vaandel. Het is dan ook een belangrijke reden dat ik bij Semmie ben gaan werken. Ik vind het belangrijk dat onze beleggers goed geïnformeerd zijn. Kennis geeft namelijk vertrouwen. Veel klanten hebben nog de kredietcrisis vers in het geheugen staan. Het leek allemaal zo goed te gaan, maar het tegendeel bleek waar. Door zo’n crisis verliest men het vertrouwen in financiële instellingen. Ik ben er trots op dat we bij Semmie juist ook communiceren als het minder goed gaat op de beurs. Dan weet je als klant echt hoe het zit en waar je aan toe bent. De beurs gaat nu eenmaal omhoog en naar beneden, dat is inherent aan beleggen.”
Mannen met een missie
“In mijn eerste gesprek met Sem jr. had ik gelijk het gevoel dat we op één lijn zaten wat betreft visie. Daarnaast is zijn enthousiasme, zijn drive en geloof in Semmie heel aanstekelijk. Ik zag mezelf er dan ook snel onderdeel van zijn. De mensen die bij Semmie werken geloven ook sterk in de missie om beleggen zo toegankelijk mogelijk te maken. Sem jr. doet me daarbij denken aan de Portugese voetbaltrainer José Mourinho: ze kunnen beide een team opbouwen waar je het “us against the world” gevoel bij krijgt. Door onze gedeelde missie komen we bij Semmie echt tot de beste resultaten.”
Hetzelfde kunstje wordt saai
“We hebben nog veel plannen bij Semmie. Zo wordt er binnenkort een nieuwe sectie op de website boordevol nieuwe en interessante content toegevoegd. Voor alle beleggers, ongeacht het type. Eigenlijk voor iedereen die iets met zijn geld wil doen. Het wordt een platform waar we kennis delen over beleggen en de financiële wereld. Of het nu om een beginner gaat, of juist iemand die veel meer ervaring heeft, er valt altijd meer te leren. Het platform gaat draaien om meerdere hoofdthema’s en per thema komt er een breed aanbod aan content.
Dat er zoveel ontwikkeling en dynamiek is bij Semmie vind ik heel leuk. Ik kan ’s ochtends mijn laptop openklappen en een bepaalde planning hebben. Maar er kan zomaar iets belangrijks tussenkomen, en dan gooi je alles om. Juist dat je niet precies weet hoe je dag eruit ziet is leuk. Altijd hetzelfde kunstje doen en ik ben snel klaar.”
Investeren in je toekomst
“Hoe fijn en veilig het ook is, het is ook belangrijk om uit je comfort zone te stappen, want je weet nooit wat er kan gebeuren. Dat heeft het verleden me wel geleerd. Daarom ga ik ook graag nieuwe uitdagingen aan.
Met alleen op veilig spelen kom je namelijk niet ver. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijdje in Zweden gewoond en gewerkt. Vooral om de uitdaging aan te gaan of ik mezelf daar staande kon houden, en dat lukte wonderwel prima. Sindsdien kijk ik wel anders tegen het leven aan.
Ik denk dat het belangrijk is dat je een goede balans moet vinden tussen vermogen opbouwen en in het nu leven. Ik hou erg van reizen, maar tegelijkertijd wil ik in de nabije toekomst samen met mijn vriendin ook een huis kopen. Het is dus altijd een afweging. Ik wil nu herinneringen maken, maar ook niet op mijn 65ste op een houtje bijten. Het leven is en blijft investeren in jezelf en in je toekomst.”