Als Content Creator bij Semmie is Tessa altijd bezig om leerzame en informatieve artikelen te creëren voor het Magazine, zodat jij als Semmie klant goed op de hoogte wordt gehouden over wat er zich in de financiële wereld afspeelt. Inmiddels is deze goedlachse collega alweer ruim een jaar onderdeel van het Semmie team, al zag ze zichzelf niet meteen bij Semmie werken.
Vooroordelen onderuit halen
“Ik wist nog helemaal niet dat ik weg wilde, toen ik via LinkedIn een berichtje van Esther kreeg. Semmie was op zoek naar een nieuwe Content Creator en ze vroeg of ik geïnteresseerd was om eens een kopje koffie te komen drinken. Waarom niet, dacht ik? Al had ik aanvankelijk wel wat vraagtekens, want past de financiële wereld wel bij me? Ik werkte op dat moment in de mediawereld als geld en carrière-redacteur.”
“Inmiddels zijn we alweer een jaar verder”, vervolgt Tessa. “Zonder twijfel kan ik nu zeggen dat ik hartstikke blij ben dat ik dat eerste kopje koffie ben gaan drinken. De vooroordelen die ik had, bleken ongegrond te zijn. Vaak wordt de financiële wereld gezien als saai en wordt er gedacht aan oudere mannen in krijtstreeppakken. Maar vanaf het moment dat ik bij Semmie binnenliep, merkte ik dat dit vooroordeel niet opging. Het team is gedreven en enthousiast, en heeft een gezamenlijke missie: beleggen toegankelijk maken voor iedereen. Daar kan ik me volledig in vinden. Mijn eerste gesprekken waren erg positief en ik voelde een sterke verbinding met de missie en visie van oprichter en CEO, Sem Jr. Bij Semmie draait het niet alleen om commercie, maar echt om het helpen van klanten bij het behalen van hun financiële doelen.”
Net zoals haar eigen vooroordeel over de financiële wereld werd ondermijnd toen ze bij Semmie kwam werken, probeert Tessa ook de vooroordelen die bestaan over beleggen bij (potentiële) klanten te doorbreken. “Zelf heb ik al lange tijd een bovengemiddelde interesse in alles wat met financiën te maken heeft, maar op beleggen en de financiële wereld wordt vaak een label geplakt: veel mensen vinden het saai, niet leuk en het is vaak ook nog ingewikkeld. Daar kan ik me ook wel deels in vinden, zeker als je niet helemaal bekend bent met hoe alles werkt. In dat opzicht verdient de financiële wereld misschien niet de schoonheidsprijs, maar inmiddels weet ik dat het ook anders kan. Gelukkig doen we dat bij Semmie ook.
De kennis die de experts bij Semmie bezitten, proberen we op een heldere en simpele, maar ook informatieve manier over te brengen. Als het op een goede manier gebracht wordt, hoeven beleggen en de financiële markten niet ingewikkeld te zijn. Daarom probeer ik ook altijd toegankelijk en to-the-point te schrijven, zonder wollig taalgebruik en vage woorden. Want waarom zou je iets expres moeilijker maken dan dat het is?
Uiteindelijk hoop ik op deze manier mensen iets bij te kunnen brengen. Meer begrip over financiën kan wat mij betreft echt levens veranderen. Het kan het verschil zijn tussen het wel of niet behalen van een financieel doel, zoals een ontspannen pensioen of de mogelijkheid om mooie reizen te maken. En eigenlijk het allerbelangrijkste: meer kennis geeft ook financiële rust.
Of het nu gaat over het delen van slimme beleggingsstrategieën, de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam beleggen, de veranderingen in het pensioenstelsel of over het doen van een belastingaangifte: als wij de klant bruikbare informatie geven waar ze iets mee kunnen, dan geeft mij dat een goed gevoel.”
Kwaliteit boven kwantiteit
In haar tijd bij Semmie heeft Tessa zichzelf zowel op professioneel als persoonlijk vlak kunnen ontwikkelen: “Het is fijn dat hier de tijd wordt genomen om iets goeds neer te zetten: kwaliteit gaat bij Semmie boven de kwantiteit. We zeggen vaak gekscherend dat we zelf onze eigen criticasters zijn, maar ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. Ook als ik een nieuw artikel schrijf kan en mag ik de tijd nemen om daar goed onderzoek voor te doen. Zo leer ik zelf ook meteen meer over beleggen en de financiële wereld. Door deze aanpak ontstaat het beste resultaat. Ik heb in het verleden gewerkt bij organisaties waarbij er veel meer focus lag op kwantiteit. Het geeft voldoening dat de focus nu volledig op kwaliteit ligt.”
Ook op persoonlijk vlak is er een match volgens Tessa: “Het team van Semmie zit vol met mensen die iets willen bereiken, dat motiveert. Er is ook een goede balans tussen thuiswerken, waar het makkelijker concentreren is, en op kantoor aanwezig zijn, waar je weer makkelijker overlegt. Dat laatste is trouwens ook fijn: ik vind het belangrijk om met collega’s te kunnen sparren, om zo samen tot nog betere resultaten te komen.
Bij Semmie wordt er ook echt aan de mens gedacht. Toen ik op mijn eerste werkdag binnenkwam, was mijn werkplek versierd en kreeg ik meteen een Semmie goodiebag. Daarnaast had ik in mijn voorstelmailtje laten doorschemeren dat je me altijd wakker mag maken voor Franse broodjes. En daarom werden deze op mijn eerste dag gehaald. Het zijn misschien kleine dingetjes, maar het zijn juist deze details die de warme persoonlijke sfeer binnen het bedrijf goed laten zien. Je bent bij Semmie een persoon en geen nummer.”
“Je bent bij Semmie een persoon en geen nummer”
Inspiratie is overal
“Bij Semmie voel ik me echt op mijn plek en hoewel ik al veel heb bereikt, heb ik nog veel meer plannen. Er is altijd ruimte voor verbetering. Achter de schermen werken we bijvoorbeeld hard aan het ontwikkelen van nieuwe soorten content, zodat we onze klanten van nog betere informatie kunnen voorzien. Daarnaast zie ik ook nog andere vlakken waar ik een mooie bijdrage kan leveren binnen het bedrijf. Door dingen te doen die ik nog niet eerder heb gedaan, blijf ik mezelf ontwikkelen. Afwisseling is voor mij een constante factor.
Hoewel ik een breed scala aan taken heb, blijft het schrijven van artikelen mijn belangrijkste taak. Daar ligt mijn kracht en het is eerlijk gezegd ook wat ik het leukste vind om te doen. Vooral als ik het kan combineren met de financiële educatie waar ik het eerder over had.
Ik vind het belangrijk om kennis over te brengen zonder belerend of beperkend te zijn. Bij Semmie ligt de focus meer op strategische keuzes maken en je geld voor je aan het werk zetten, niet op hier en daar een euro besparen. Natuurlijk kun je elke euro maar één keer uitgeven, maar af en toe een kopje koffie overslaan of je theezakjes laten drogen om nog een keer te gebruiken, gaat geen zoden aan de dijk zetten. Persoonlijk geloof ik niet in die aanpak. Natuurlijk is het prima om jezelf kritisch af te vragen wat het kopje koffie je brengt, maar een mens wil en moet ook gewoon kunnen leven.
Ik denk dat het belangrijker is om bewust na te denken over waar je wel en niet geld aan wil uitgeven. En daarnaast om een duidelijk onderscheid te maken tussen de korte- en langetermijndoelen die je hebt op financieel vlak, om daar je strategie op af te kunnen stemmen. Voor kortetermijndoelen is sparen wellicht de beste keuze, terwijl beleggen een slimmer idee is voor langetermijndoelen. Beide opties kunnen trouwens prima naast elkaar bestaan, al is dat misschien niet voor iedereen duidelijk. En nu ik hierover nadenk… Dat is eigenlijk een uitstekend idee voor een nieuw artikel. Dat ga ik opnemen in onze planning!”