Vergeet niet belastingvoordeel te benutten  -  Lees nu waarom

Ondernemers Gijs en Johan: “Grijp de kansen die op je pad komen”

Door Tessa Ham op 6 juni 2024, leestijd: 9 minuten
Gijs en Johan, eigenaren van Café de Doffer en Smelt

Ruim drie jaar geleden namen vrienden en oud-studiegenoten Gijs en Johan een bruine kroeg in hartje Amsterdam over, genaamd Café de Doffer. Door een samenwerking met overbuurman Joost, eigenaar van de Kaaskamer van Amsterdam, hebben de jonge ondernemers hun bedrijf inmiddels uit weten te bouwen met het populaire kaasfondue restaurant Smelt.

Dat bleek een gouden zet. Volgend winterseizoen opent de derde locatie van Smelt in Den Bosch. Ook voegden ze nog een onderneming toe aan hun cv: een productiebedrijf dat kaasfondue levert aan verschillende restaurants in Amsterdam.

We vragen Gijs en Johan naar hun ondernemersverhaal, maar ook naar hun ervaring met Semmie. Als drukke ondernemers vinden ze het fijn dat ze op het gebied van beleggen volledig ontzorgd worden. Zo kunnen zij die tijd en energie besteden aan wat voor hen belangrijk is: hun groeiende onderneming.

Eigenaars van een bruine kroeg

Het ondernemersverhaal van Johan en Gijs begint zo’n vier jaar geleden bij Café de Doffer. Deze authentieke bruine kroeg bestaat al ruim 50 jaar. Menig Amsterdammer heeft hier een biertje achterover geslagen. “Eigenlijk hadden wij nooit de droom om een bruine kroeg over te nemen”, vertelt Gijs, terwijl hij plaatsneemt op een kruk aan een van de hoge tafels in het café. “En als je ons drie jaar geleden had verteld dat we een kaasfondue restaurant zouden beginnen, dan was dat voor ons ook een verrassing geweest. Maar ondernemen draait om kansen grijpen als deze op je pad komen.”

De twee ondernemers leerden elkaar kennen via de Hotel Management School in Maastricht, waar ze op campus in dezelfde gang woonden. Deze opleiding leverde ze niet alleen een zakenpartner op, maar ook indirect hun eerste onderneming. “Via het netwerk dat we opbouwden bij de hotelschool hoorden we over Café De Doffer”, legt Gijs uit. “Na een jaar het café te hebben gerund als zzp’ers, hebben we het in 2021 officieel overgenomen.”

“De eerste keer dat we De Doffer binnenkwamen, was het net een spookcafé”, vertelt Johan. “Het was midden in een lockdown. Dat hield ons niet tegen om in de horeca te gaan ondernemen. Na onze kantoorbanen hadden we zin in een avontuur. En als de pandemie niet was ontstaan, was De Doffer ook nooit op deze manier op ons pad gekomen.”

Ontmoeting met de overbuurman

Café de Doffer ligt in een van de 9 straatjes, schuin tegenover de Kaaskamer van Amsterdam. Zo leerden ze eigenaar Joost kennen en ontstond het idee voor een kaasfondue restaurant. “Café de Doffer had naast de kroeg een ruimte die werd gebruikt voor feesten en partijen, maar waar veel potentie in zat”, vertelt Gijs. “Het heeft zelfs een eigen ingang. Samen met Joost, inmiddels mede-eigenaar van Smelt, bedachten we de ideale bestemming voor deze ruimte.”

“In Amsterdam is er namelijk geen kaasfondue te vinden waar echte topkazen voor worden gebruikt”, vertelt Johan. “Dat is simpelweg onbetaalbaar. Ga je naar een kaaswinkel om de kazen te halen die wij gebruiken voor een fondue, dan moet je die voor €50 op de kaart zetten. Door de samenwerking met de Kaaskamer hebben wij inkoopvoordeel. Ook weten we daardoor waar je in landen als Frankrijk en Zwitserland de beste kazen kunt krijgen.”

“In Smelt is plek voor 40 man per shift. Op sommige dagen stonden er 100 tafels in de wachtrij.”

Verstand van kazen smelten

“Inmiddels hebben we zelf ook veel verstand van kazen gekregen”, zegt Johan lachend. “En dan voornamelijk over het smelten ervan. We zijn begonnen met elke fondue zelf smelten in een pannetje. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een goed draaiende productiekeuken waar we afgelopen winter duizenden porties per week hebben gemaakt.”

Door het openen van deze keuken zijn de ondernemers nu ook eigenaar van een productiebedrijf. “Dat is er puur uit efficiëntie bijgekomen”, vertelt Johan verder. “Met Smelt alleen konden we de vraag niet aan. Op sommige dagen stonden er 100 tafels in de wachtrij. In ons restaurant in de 9 straatjes is er plek voor 40 man per shift. We hadden van tevoren nooit durven dromen dat kaasfondue zo in trek is. Daarom hebben we afgelopen winter voor het eerst aan verschillende restaurants in Amsterdam kaasfondue geleverd.”

“Al twee jaar lang hebben we daarnaast in het winterseizoen een extra vestiging van Smelt geopend in het Westerpark in Amsterdam”, voegt Gijs toe. “En in het volgende winterseizoen openen we ook een locatie in Den Bosch.”

Kaasfondue restaurant Smelt

Een bruin café met kaasfondue van sterrenniveau

De populariteit van Smelt is volgens de ondernemers goed te verklaren. “Vanaf het begin hebben we gezegd: de kwaliteit is prioriteit”, zegt Gijs. “Maar de sfeer is juist heel laagdrempelig en knus. Je loopt een bruin café binnen en eet een kaasfondue van sterrenniveau: dat verrast. Door een combinatie van ons enthousiasme, de locatie en de kick-off op social media, waarbij we influencers uitnodigden voor een diner, konden mensen ons daarnaast snel vinden.”

De telefoon stond helemaal roodgloeiend nadat culinair recensent Mara Grimm in het Parool restaurant Smelt een hoog rapportcijfer gaf. “De Amsterdammer las de recensie en kwam ook nog eens langs”, vertelt Gijs. “Dan kom je in een soort flow terecht.”

Volgens Johan is er nog een belangrijke factor voor het succes van Smelt. “Wij zijn begonnen met ondernemen voor het avontuur, maar ook omdat we merkten dat de service in Amsterdam tegenwoordig ver te zoeken is. Het stukje gastvrijheid en de passie om mensen in de watten te leggen, dat is zeldzaam aan het worden en hebben wij natuurlijk meegekregen bij de hotelschool. Operationeel gezien kunnen we niet meer elke avond zelf in het restaurant en het café staan, maar dat is wel iets wat we altijd proberen mee te geven en ook creëren binnen ons team.”

De rollercoaster van ondernemen

Inmiddels hebben Gijs en Johan een team opgebouwd waar ze op kunnen vertrouwen en die taken voor ze uit handen kunnen nemen. “De eerste anderhalf jaar stonden we echter 12 uur per dag, 7 dagen per week in de zaak”, vertelt Gijs. “Je leert jezelf en elkaar dan goed kennen.”

“Aan het begin vlogen de kilo’s eraf”, voegt Johan toe. “Dan vragen de mensen om je heen of je wel om jezelf denkt. Het is een rollercoaster en je wordt echt geleefd. Op een gegeven moment kom je erachter dat je niet een of andere Superman bent. En dat je mensen om je heen hebt verzameld die vaak op een veel betere manier energie in iets kunnen steken. Daardoor hebben we inmiddels een gezondere manier van ondernemen gevonden.”

Gijs en Johan, eigenaren van Café de Doffer en Smelt

Een vermogensbeheerder ontzorgt

Ondanks deze gezondere manier van ondernemen, blijft het in deze groeifase belangrijk dat de focus bij de onderneming blijft. “Dat is het ideale van Semmie”, zegt Johan. “Dat je verder niet meer hoeft na te denken over je beleggingen. Natuurlijk kun je het zelf doen, maar voor mij is het belangrijk dat ik weet dat er een bedrijf achterzit, waar experts met jarenlange beleggingservaring fulltime voor je aan de slag zijn. En waar je een duidelijk dashboard hebt dat overzicht geeft van de prestaties van je portefeuille.”

“Ik ben begonnen met beleggen, omdat ik weet dat ik als ondernemer geen pensioen opbouw”, vult Gijs aan. “Ik heb het eerst zelf geprobeerd, maar ik had niet de tijd en energie die ik dacht nodig te hebben, om het resultaat te behalen dat ik wilde realiseren. Ik had ergens een portfolio, maar dat stond op een laag pitje. Terwijl ik eigenlijk wist dat de gouden regel van beleggen is dat je consistent blijft inleggen. Toch schoot het er elke keer bij in.”

Johan knikt: “Als je zelf belegt, en in het nieuws en van vrienden bijvoorbeeld over crypto hoort, dan denk je telkens in je achterhoofd: moet ik daar wat mee? Je dagelijkse prioriteit is echter je onderneming, dus vliegen de weken voorbij en ben je er aan het einde van de week weer niet aan toegekomen om jezelf erin te verdiepen. Bij Semmie weet je dat het goed zit en dat het consistent is: dat geeft rust. Als je veel in de horeca werkt, heb je simpelweg geen tijd om geld uit te geven. Het is zonde als je dat geld dan niet voor je aan het werk zet. Want wij werken er ook hard voor.”

Gijs heeft bewust een automatische incasso ingesteld. “Normaal spelen emoties bij beleggen een belangrijke rol”, legt hij uit over zijn keuze. “Als je ziet dat het een maand iets minder gaat op de beurs, vraag je jezelf toch af of je daar iets mee moet. Terwijl je rationeel gezien weet dat je korte termijn ontwikkelingen naast je neer moet leggen. Nu wordt mijn automatische incasso gewoon afgeschreven op het moment dat het salaris gestort wordt dat we onszelf uitkeren. Zo heb ik er helemaal geen omkijken meer naar.”

Het is zonde als je jouw geld niet voor je aan het werk zet.

Vrij vermogen en pensioen opbouwen

“Binnen mijn kring zie ik ondernemers die al jaren aan het ondernemen zijn en nog nooit met aanvullend pensioen opbouwen bezig zijn geweest”, vervolgt Gijs zijn verhaal. “Zij hadden altijd in hun hoofd: ik verkoop de zaak en dat is mijn pensioen. Corona heeft echter laten zien dat je onderneming ook onverwacht kan slinken. Dat bewustzijn is er. Het is een rustgevend gevoel dat ik een mooi bedrag voor mijn pensioen heb opgebouwd als ik nog 35 à 40 jaar blijf storten.”

Gijs stort elke maand zowel een bedrag op zijn beleggingsrekening als een bedrag op zijn lijfrenterekening voor zijn pensioen. “Het geld op mijn lijfrenterekening kan ik niet zomaar opnemen, dus ik weet daarvan zeker dat ik later uitkeringen zal ontvangen als aanvullend pensioen.”

Hij vindt het echter ook fijn dat hij vermogen opbouwt dat hij elk moment kan opnemen. Bijvoorbeeld als hij eerder wil stoppen met werken. De twee zijn zich ervan bewust dat ondernemen in de horeca arbeidsintensief is voor je lichaam. “Ik wil waarschijnlijk eerder dan de pensioengerechtigde leeftijd met pensioen”, zegt Gijs. “Ik denk niet dat ik tot mijn 67e achter de bar kan staan. Soms lijkt het net alsof we in 3 jaar tijd maar liefst 10 jaar ouder zijn geworden.”

“In de afgelopen jaren hebben we gezien wat er allemaal kan gebeuren”, voegt Johan toe. “Je weet niet wat voor uitdagingen en kansen er zich nog allemaal gaan voordoen. Voor ons was starten in coronatijd extreem leerzaam. We hebben natuurlijk geleerd ons snel te kunnen aanpassen. Maar daarnaast hebben we vooral ontdekt dat de wereld met de dag verandert. Het is daarom fijn om ook vermogen te hebben opgebouwd buiten de onderneming om.”

“Als je nu aan ons vraagt waar we over 5 jaar staan, dan geven we allebei waarschijnlijk net een ander antwoord”, zegt Gijs. “De waarheid is inderdaad dat we het niet kunnen weten. We zijn immers ondernemers: als we kansen zien, dan grijpen we die. Het plan is in ieder geval het concept Smelt verder uit te bouwen, startend met de locatie in Den Bosch. Ook daar zal iedereen van harte welkom zijn.”

Over dit interview

In onze interviews laten we verschillende mensen aan het woord. Dat kunnen experts uit de beleggingswereld zijn, maar ook mensen die praten over (hun) financiën en beleggingsdoelen. We waarderen het dat Gijs en Johan zonder tegenprestatie aan het interview hebben meegewerkt. Hun standpunten zijn niet bedoeld als individueel beleggingsadvies. Semmie staat dan ook niet in voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie door Gijs en Johan. Beleggen kent altijd risico’s.