Vergeet niet belastingvoordeel te benutten  -  Lees nu waarom

Psychologische valkuilen bij beleggen

Als belegger denken we maar al te graag dat elke beslissing die wordt gemaakt, gebaseerd is op logica en discipline. Of het nu gaat om het vinden van het juiste instapmoment of om het juiste verkoopmoment: we denken dat we onze keuzes rationeel maken. Helaas is dat niet altijd het geval. Onze hersenen zitten zo in elkaar dat we vaak onbewust aannames doen: we trappen in psychologische valkuilen. We hebben de 4 meest bekende voor je op een rij gezet.

Verliesaversie

Bij verliesaversie weegt de angst om iets te verliezen zwaarder dan de mogelijkheid om iets te winnen. Mensen vinden verlies zelfs zo vervelend, dat verlies ongeveer twee keer meer pijn doet dan dat winst genot oplevert. Verliesaversie uit zich op de beurs vaak in het te vroeg verkopen van beleggingen. Bij dalende koersen doe je dit om je verlies te beperken, bij stijgende koersen ben je bang de winst weer kwijt te raken. Wil je uiteindelijk het beste resultaat? Blijf je dan focussen op de lange termijn en laat je niet gek maken door korte termijn koersbewegingen.

Conformation bias

Conformation bias is de neiging van mensen om meer waarde te hechten aan informatie die past bij hun manier van denken. Kortom: we geloven sneller wat we willen geloven. Ben je bijvoorbeeld van plan om zelf het aandeel Tesla aan te schaffen, dan zal je vooral op zoek gaan naar positieve berichten die je beslissing ondersteunen. Negatieve berichten worden genegeerd, terwijl die berichten juist veel leerzamer kunnen zijn. Voorkom dat je in deze valkuil trapt door jezelf te voorzien van up-to-date informatie uit verschillende betrouwbare bronnen.

Anchoring bias

Het blijkt dat we te veel vertrouwen op het eerste stukje informatie dat we ontvangen. Dit gebruiken we als anker voor toekomstige beslissingen. Zie het als de eerste indruk die goud waard is. Maar deze indruk beïnvloedt wel je inschattingsvermogen. Wil je een aandeel kopen en zie je dat het aandeel net in waarde is gedaald, dan denk je dat je een goede deal hebt. Terwijl de koers van het aandeel over een langere periode wel al enorm hard kan zijn gestegen. Je trapt niet in deze valkuil door beleggingen te beoordelen op basis van hun daadwerkelijke waarde en te kijken naar het verleden én de verwachting voor de toekomst.

Recency bias

Bij de recency bias hechten we meer waarde aan gebeurtenissen uit het recente verleden en onderschatten we de kans dat situaties uit het verre verleden opnieuw voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan beurscrashes. Als het goed gaat op de beurs focussen we ons zo op de korte termijn koersstijgingen dat er niet of nauwelijks nagedacht wordt over het feit dat het ook wel eens om zou kunnen slaan: je wordt door een plotselinge beurscrash overvallen. Om ervoor te zorgen dat je je niet enkel door de korte termijn laat leiden, is het goed om alles in perspectief te zien. Kijk in dit geval niet alleen naar het heden, maar juist ook naar het verleden.