Sinds de oprichting groeide Semmie uit van een goed idee naar een vermogensbeheerder met circa 1 miljard aan beheerd vermogen. Als co-founder van Semmie en eindverantwoordelijke voor de ontwikkeling van ons platform, weet Chief Product & Technology Officer (CPTO) Lodewijk als geen ander dat het daar niet stopt: “We hebben een extreem sterke basis neergezet, van waaruit we nu verder kunnen groeien.”
Zijn continue streven naar verbetering was ook één van de redenen dat hij Semmie in 2017 met Sem Jr. oprichtte. In deze Semmie in the spotlight neemt hij ons mee in de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt.
Zou ik dit niet eens zelf moeten doen?
Al voordat Semmie werd opgericht had Lodewijk al jarenlang ervaring in het digitale vak. “Oorspronkelijk werkte ik bij een online marketingbureau, waar ik voor veel verschillende klanten heb gewerkt; van het maken van online campagnes tot het neerzetten van websites.
Vervolgens ben ik mijn eigen bedrijf gestart en ontwikkelde ik steeds vaker applicaties. Maar het werk dat ik deed was altijd voor een product van een ander. Ik dacht steeds vaker: zou ik dit niet eens zelf moeten doen? Eén platform waar je alle focus op hebt, zodat je dit continu kan optimaliseren en verbeteren.”
Twee expertises, één platform
“Ik werkte met Sem Jr. samen voor de website en campagnes van sem.nl en had al wel eens geopperd: kunnen we niet een platform bouwen voor vermogensbeheerders? Twee maanden later belde Sem Jr. op met de vraag of ik samen wat wilde opzetten. Sem was van kleins af aan al op de beurs te vinden. Hij bracht de beleggerservaring met zich mee en ik mijn kennis van digitale platforms.
Deze samengekomen expertises onderscheidt Semmie van andere partijen. Het heeft er ook voor gezorgd dat we ons doel kunnen realiseren: professioneel beleggen voor iedereen toegankelijk maken. Inmiddels hebben we klanten met 5 miljoen in hun portefeuille, maar ook klanten met €1.000. Het maakt hierbij niet uit wat hun financiële doelen zijn; zowel onze portefeuilles als ons platform ondersteunen hen deze te bereiken.
Toen het idee voor Semmie verder vorm kreeg zijn we de onboarding gaan ontwerpen en bouwen. Het proces van bedenken, bouwen en optimaliseren: daar geniet ik echt van. Wanneer we een update lanceren en merken dat onze klanten er blij mee zijn, dan ben ik elke keer weer trots. Dat duurt echter vaak maar even, want er zijn altijd onderdelen die aandacht verdienen of verbeterd kunnen worden.”
Van start-up naar scale-up
“Semmie is opgericht in 2017. De grootste verandering die heeft plaatsgevonden is de overgang van start-up naar scale-up. We bepalen nog steeds onze eigen weg, maar zijn een serieuze partij met een professionele dienstverlening, waarbij we zorgen dat we voldoen aan alle wet- en regelgeving. Ondanks alle verplichtingen waar we aan moeten voldoen, maken we het nog steeds niet onnodig complex. We hebben onze identiteit behouden.
Niet alleen het bedrijf, maar ook persoonlijk ben ik gegroeid. Net als veel andere mensen die een bedrijf beginnen, deed ik dat omdat ik de drang voelde om het zelf te doen, zoals ik zelf voor ogen had. Je hebt een bepaalde visie. Op een gegeven moment merk je dat je het niet in je eentje kunt doen. Je leert de input van anderen steeds meer waarderen en ontdekt dat je samen tot het beste product komt.
Wanneer je een goed team hebt verzameld en alle verschillende inzichten aan tafel zet, zal je tot de beste oplossingen komen. Dat vind ik zo leuk aan deze fase. We hebben een klein team, maar dat bestaat stuk voor stuk uit gedreven mensen met veel kennis van zaken die op elkaar zijn ingespeeld.”
"We hebben een extreem sterke basis gecreëerd, van waaruit we verder kunnen groeien."
Bouwen aan de toekomst
“Ook de beleggingswereld is enorm veranderd sinds we zijn gestart. Die is een stuk toegankelijker geworden. Je toegevoegde waarde is nu datgene wat je eromheen aanbiedt. Mensen ontzorgen, dat is waar wij ons mee onderscheiden. Dit zie je bijvoorbeeld terug in onze klantenservice, onze uitgebreide informatievoorziening en aan de gebruiksvriendelijkheid van de app.
Daarnaast is ons platform een stuk moderner dan dat van andere vermogensbeheerders. Als start-up hadden we ambitie, maar ook te maken met kostendruk. Hierdoor was het noodzaak om alles zo efficiënt mogelijk in te richten en te automatiseren. Wij wilden daarnaast onze afhankelijkheden minimaliseren.
Door onze drive om alles zelf en zo efficiënt mogelijk te doen, hebben we nu een toekomstproof platform gecreëerd, een extreem sterke basis, van waaruit we verder kunnen groeien. Waar andere partijen hun IT, marketing of vermogensbeheer hebben uitbesteed en tegen problemen aanlopen naarmate ze groter worden, hebben wij de hele keten zelf in beheer.
Dit schaalbare platform is wat veel andere partijen missen en waar wij ze in de toekomst bij kunnen ondersteunen. Door middel van samenwerkingen kunnen we zaken als de IT en automatisering voor hen uit handen nemen en tegelijkertijd Semmie laten groeien.”
Het totaalplaatje moet kloppen
“Als team blijven we continu onze app en de processen erachter verbeteren. Dat is echt de Semmie mentaliteit: het kan altijd beter. Stilstaan is in de digitale wereld ook echt achteruitgaan.
Je merkt dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt. Recent wonnen we onze eerste Gouden Stier voor ‘Best gewaardeerde beleggingsplatform/app’. Na jaren van bouwen en optimaliseren is dit een bevestiging dat wat we doen, goed is. IEX snapt dat je als vermogensbeheerder in deze tijd een sterk platform moet hebben, wil je beleggers goed willen bedienen. Om het belang hiervan te onderstrepen, reikten ze een categorie-overstijgende Gouden Stier uit op basis van consumentenonderzoek. Dat onze klanten ons platform nu bekroond hebben met een Gouden Stier, is een geweldige erkenning.
De ontwikkeling van het platform hebben we ook mede te danken aan onze klanten, van hen ontvangen we namelijk dagelijks feedback Dat vind ik echt fantastisch. Ook daarom wil je altijd blijven streven naar het beste product mogelijk. Het geeft dan ook voldoening dat ik het elke dag als ik op kantoor kom, zie verbeteren.
Je eigen product bouwen kent uitdagingen, maar ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik het zelf ben gaan doen. Semmie is één van de leukste avonturen die ik in mijn leven ben aangegaan. Hoewel het bedrijf altijd in beweging is en mijn rol mee verandert, is dit altijd hetzelfde gebleven.”