Ronald Latenstein is bij Semmie gestart als voorzitter van de Raad van Advies. We zijn enorm trots dat hij zijn kennis en ervaring wil delen om zo bij te dragen aan een verdere groei van Semmie.
Ronald Latenstein (55) is meer dan 25 jaar werkzaam in de financiële sector. Zijn kennis en ervaring deed hij op bij verschillende banken, verzekeraars en vermogensbeheerders, bijvoorbeeld in de positie van CEO bij SNS REAAL. Momenteel heeft hij samen met een partner een eigen investeerdersplatform en houdt hij zich onder meer bezig met nieuwe initiatieven in de financiële sector.
Ronald en Semmie
Bij Semmie zijn we natuurlijk erg blij met de komst van Ronald. Maar wat is de motivatie van Ronald om aan boord te stappen? Ronald legt het uit: ‘Ik kom uit de oude financiële wereld en daar heb ik mijn kennis, ervaring en netwerk aan te danken. Nu begeef ik mij veel meer in de nieuwe wereld, waarin alles digitaal en snel gaat, zoals bij Semmie het geval is. Het bij elkaar brengen van deze twee werelden vind ik interessant en leuk om te doen. Waarom Semmie? Je kijkt in eerste instantie altijd naar de mensen achter het concept. Bij Sem Jr. zie ik bijvoorbeeld een combinatie van ondernemerschap, visie en ambitie die mij enorm aanspreekt.’
Nederlanders vinden beleggen een beetje eng
‘Als je aan Semmie denkt, dan denk je aan persoonlijk, laagdrempelig en toegankelijk. Het mooie aan Semmie is dat je met kleine bedragen kan beleggen. In principe kan iedereen beleggen, maar natuurlijk niet met je hele spaargeld. Je merkt wel dat beleggen voor veel Nederlanders toch een beetje eng is. Wat eigenlijk gek is, want de meeste Nederlanders hebben via hun werkgever een pensioen. De pensioenfondsen of verzekeraars beleggen ook gewoon voor je. Zeker nu het pensioenstelsel de komende jaren magerder gaat worden, wordt er meer van jezelf verwacht. Daarom is het belangrijk dat beleggen laagdrempelig en transparant is.’
Een nieuwe generatie beleggers
‘Voor mijn twee kinderen heb ik rekeningen geopend bij Semmie. Het persoonlijke en toegankelijke gevoel dat je bij Semmie hebt wordt versterkt als je een rekening hebt geopend. Je bent met een paar minuten klaar. Als je dit bij een grote partij doet, heb je geluk als het binnen 3 dagen lukt. Dan denk je wel waar gaat dit over? Mensen willen echt niet meer zo lang wachten. En zeker de nieuwe generatie niet.
Ook een thema als duurzaamheid is iets dat een extra push zal krijgen van de millennials, maar ook door de huidige crisis. Het moet in je hele cultuur en onderneming zitten. Daar word je nu al op aangesproken als het niet zo is. Maar als ik naar mijn eigen kinderen kijk, en de nieuwe generatie, die zullen het zo mogelijk nog belangrijker vinden.’