Begin ook goed voorbereid met beleggen  -  Download e-book

Toeval bestaat niet

Door Tessa Ham op 10 december 2024, leestijd: 7 minuten
Peter Bulte, relatiebeheerder bij Semmie

Relatiebeheerder Peter werkt al 35 jaar met plezier in de financiële wereld, maar bijna had hij een ander werkveld gekozen. Een afwijzing eind jaren 80 zorgde ervoor dat hij toch op dit carrièrepad terecht is gekomen. Toeval? Dat bestaat niet, want Peter was al van jongs af aan geïnteresseerd in de beleggingswereld. “Het was mijn hobby”, legt hij uit. “Het kwam toen nog niet in me op dat ik er ook mijn werk van zou gaan maken.”

Een logisch carrièrepad

“Bijna was ik na mijn studie Commerciële Economie bij een reclamebureau aan de slag gegaan en dan had mijn leven heel anders gelopen. Ik had al meerdere gesprekken gehad, de deal was bijna rond, maar op het allerlaatste moment werd ik toch afgewezen. Die afwijzing was bepalend voor mijn pad. Het zorgde ervoor dat ik via een uitzendbureau in het bankwezen terechtkwam, doorgroeide tot beleggingsadviseur, en later in de vermogensbeheerwereld als relatiebeheerder ben gaan werken.

Het had zo moeten zijn. Achteraf is het namelijk een veel logischer carrièrepad, één die ontzettend goed bij me past. Ik had al vroeg affiniteit met beleggen. Zestien jaar was ik denk ik, of zelfs nog jonger, toen ik er geïnteresseerd in raakte. Dat kwam omdat mijn vader een succesvol scheepvaartbedrijf had in Rotterdam, waardoor hij ook belegde. En met dat enthousiasme groeide ik op.

Daarnaast had ik een oom die me aanmoedigde om de beleggingswereld verder te verkennen en die mij geld toevertrouwde om het gewoon eens te gaan proberen. ‘Gaat het goed, dan gaat het goed’, zei hij. ‘En gaat het mis, nou jammer dan’. Het zorgde ervoor dat ik al vroeg ervaring opdeed en leerde omgaan met koersschommelingen. Inmiddels is deze oom overigens ook al naar volle tevredenheid langdurig klant bij Semmie.

Ik beschouwde beleggen en de beurs als een hobby. Het kwam niet in me op dat ik er ook mijn werk van kon maken. Dat veranderde tijdens mijn eerste baan bij een grootbank. Daar wist ik al gauw dat ik de beleggingskant op wilde. In die tijd had ik met een groepje collega’s een beleggingsstudieclubje. In een schrift hield ik van een hoop aandelen grafieken bij. Elke dag, als er een nieuwe slotkoers was, tekende ik er weer een stukje aan mijn lijntje bij, waardoor ik ook in de technische analyse thuisraakte. De affiniteit met beleggen was er nog volop, en werken in de beleggingswereld was een mogelijkheid geworden.”

“Werken in de beleggingswereld was een mogelijkheid geworden.”

Geen tijd meer voor de klant

“Twintig jaar lang heb ik met veel plezier bij verschillende grootbanken gewerkt. Dat veranderde in 2010. Door alle ingevoerde wet- en regelgeving was je meer een administrateur geworden. Je had geen tijd meer om echt met je klanten bezig te zijn. Dat was frustrerend en uiteindelijk heeft het ertoe geleid dat ik mijn baan heb opgezegd.

Een nieuwe uitdaging had ik nog niet, maar ik had geleerd dat je werk moet doen wat je leuk vindt. Natuurlijk is het niet een beslissing die je in één dag maakt, daar groei je naar toe, maar een lastige beslissing was het niet.

Binnen een maand kon ik aan de slag bij een Family Office. Dan ben je echt de rechterhand van een familie op het gehele financiële stuk, ook buiten het beleggen. Je behartigt hun belangen en hebt namens de familie bijvoorbeeld contact met fiscalisten en accountants.

Daar bleek ik niet helemaal op mijn plek te zitten. Ik miste het om dagelijks met beleggen bezig te zijn. Wel heb ik in dat jaar nog meer ingezien hoe waardevol het kunnen ontzorgen is voor veel mensen. Daarom ontzorg ik mijn relaties nu graag volledig op beleggingsgebied. Eerst zo’n 13 jaar bij Indexus en inmiddels hier, nu Indexus in 2023 onderdeel geworden is van Semmie. Deze relaties bestaan zowel uit particuliere en zakelijke klanten, als intermediairs waar Semmie mee samenwerkt.”

“Ik ben pas tevreden wanneer mijn klanten tevreden zijn.”

Waardering en persoonlijk contact

“Het mooie van Semmie vind ik dat alle klanten worden gewaardeerd. Je bent hier niet zomaar een nummer. Deze waardering en het persoonlijke contact, dat is zeldzaam tegenwoordig, zeker in de wereld waar ik vandaan kom. En dat terwijl veel mensen het nog steeds fijn vinden om uitleg te krijgen wanneer er beweging is op de beurs. Het klinkt zo logisch, maar in de praktijk blijkt het bij veel partijen moeilijk iemand aan de lijn te krijgen.

Voor mijn relaties vind ik het belangrijk om altijd van me te laten horen: niet alleen in goede, maar ook in mindere periodes. Het is misschien lastiger om te praten met klanten als het minder gaat, maar juist dan wordt het gewaardeerd dat je contact zoekt. Ik ben pas tevreden wanneer mijn klanten tevreden zijn.

Als ik bij een relatie aan tafel zit, dan beschouw ik het als mijn eigen beleggingen. Wat zou ik doen, als ik me in zijn of haar situatie bevond, met dezelfde achtergrond? Daarbij kijk ik altijd naar wat het beste is voor de klant op de lange termijn, wat goed aansluit bij de visie van Semmie. In het verleden heb ik vaak genoeg gezien dat collega’s voor de korte termijn gingen. Zij haalden liever vandaag dan morgen geld binnen van klanten. Dat is nooit mijn uitgangspunt geweest, vertrouwen is de basis voor een langdurige relatie.

Je merkt dat relaties dit waarderen en weten dat ik het beste met ze voor heb. Ik heb nog steeds klanten uit mijn Rotterdam-tijd in de jaren 90, terwijl ik inmiddels in het oosten van het land woon. Ook hebben veel kinderen van relaties inmiddels rekeningen geopend. Soms zit ik aan tafel met complete families.

Peter Bulte, relatiebeheerder bij Semmie

Zelfs klanten die in het verleden een maatwerk portefeuille hadden met individueel advies, zijn nu belegd in een modelportefeuille van Semmie. Die wilden veelal vasthouden aan een maatwerk portefeuille, maar zijn uiteindelijk toch blij dat ze over zijn gegaan naar beheer. Ik hoor regelmatig dat het een stuk rust geeft.”

Van west naar oost, en uiteindelijk naar zuid

“Een groot voordeel van Semmie vind ik daarnaast de regionale aanwezigheid. We hebben meerdere locaties verspreid door Nederland. Ik groeide op rondom Rotterdam en heb daar ook lang gewoond en gewerkt. Toen de kinderen nog klein waren, hebben we echter besloten om naar het oosten te verhuizen.

Daardoor kan ik als geen ander meepraten over hoe belangrijk regionale aanwezigheid is: het verschil in mentaliteit is in het westen en oosten toch anders. En van intermediairs weet ik hoe prettig ze het vinden dat ze gewoon eens een keertje kunnen binnenlopen op een locatie bij hen in de buurt.

Van de verhuizing naar het oosten hebben we nooit spijt gehad. Ook niet toen we een half jaar lang op een boerderij hebben gewoond als tussenoplossing voor we een geschikte woning kochten. We vonden daar de rust waar we naar op zoek waren. Al is het tegenwoordig onze droom om over een aantal jaar naar Zuid-Europa te verhuizen.

We hebben daar momenteel een huis in Portugal, waar we al met enige regelmaat te vinden zijn. In de zomer is de temperatuur niet te extreem, in de winter is het nooit te koud. Het leven is daar nog relaxter dan in Nederland, ook als je het vergelijkt met het oosten van het land. Het idee is om op een gegeven moment daar te wonen en periodiek in Nederland te zijn. Om het als het ware om te draaien.”

Niet één van de velen

“Zover is het echter nog niet. Ik zit hier nog goed op mijn plek, in Nederland en bij Semmie. Doordat het niet zo’n grote organisatie is, heb je korte lijnen met collega’s en ben ook ik hier niet zomaar een nummer. Vorig jaar was de overstap van Indexus naar Semmie natuurlijk even wennen. Maar ik vind het een mooie uitdaging om aan de groeiambitie van Semmie bij te dragen en er zijn een hoop voordelen voor klanten bijgekomen, zoals de app, die door jong en oud wordt gewaardeerd.

Ook de bereikbaarheid van Semmie waarderen klanten en intermediairs erg. Onze klantenservice is eigenlijk altijd bereikbaar. Overdag, ‘s avonds en ook op feestdagen. Je krijgt geen eindeloos keuzemenu of ondersteuning aan de lijn die de boel moet tegenhouden. En je hoeft nooit lang in de wacht hangen om iemand te spreken te krijgen.

“Onze klantenservice is eigenlijk altijd bereikbaar.“

Wie contact opneemt met de klantenservice, krijgt wellicht mijn zoon Quinten te spreken. Ik durf wel te zeggen dat hij tegenwoordig nog beter op de hoogte is van wat er in de financiële markten speelt dan ik. Hij vindt het heel leuk om te volgen en komt regelmatig met een naam van een bedrijf aandraven waar ik nog nooit van heb gehoord. Het is mooi om te zien dat hij dezelfde affiniteit heeft die ik van jongs af aan had. En dat ook hij bij Semmie van zijn hobby zijn werk kan maken.”