Trending

Wie profiteren van de huidige crisis?

Door Thomas van der Lee op 02 april 2020 - leestijd: 6 min
Wie profiteren van de huidige crisis?
Trending


De uitbraak van het coronavirus bemoeilijkt de productie bij veel bedrijven. Grote fabrieken sluiten hun deuren, warenhuizen zoals de IKEA en de Bijenkorf zijn dicht maar ook veel kleine ondernemingen en zzp’ers hebben het lastig. Maar niet alle bedrijven hebben last van deze virusuitbraak.

Sommige bedrijven profiteren juist en zien hun omzetten stijgen. Zo zorgt de coronacrisis voor extra drukte en lange rijen bij supermarkten en doe-het-zelf zaken. En wat dacht je van onlinestreamingdiensten zoals Netflix, Videoland en Disney+? Die zien de aantallen abonnees enorm toenemen. De economie maakt rare tijden door. Wij keken naar ons eigen land om te onderzoeken wie, verwacht of onverwacht, profiteren van deze rare situatie waarin we ons bevinden. Laten we beginnen met een overzicht van beursgenoteerde bedrijven.


Ahold Delhaize: hamsteren, hamsteren en nog meer hamsteren

De beelden van lege schappen waar normaal gesproken het wc-papier hoort te liggen staan nog op ons netvlies. Maar ook andere producten zoals pasta, rijst en paracetamol werden extra vaak ingeslagen. Nederlanders waren gaan hamsteren. Ondanks dat er veelvuldig was gezegd dat het niet nodig was won de emotie het van de rationaliteit. Door het hamstergedrag hebben de supermarken een aantal zeer goede dagen achter de rug en dit zal Ahold Delhaize zeker terugzien in zijn omzet. Maar ook Albert.nl, de online bezorgdienst van Albert Heijn profiteert mee. Er is bijna geen tijdsslot meer beschikbaar om je boodschappen te laten bezorgen vanwege de grote drukte.

Het bedrijf heeft nog een ander succesvol paard in stal: Bol.com. Waar we normaal gesproken erop uit gaan om iets te kopen doen we dit nu massaal online. De lockdown verandert ons bestedingspatroon. De combinatie van verplicht thuis zitten en meer tijd over hebben leidt tot het doen van meer online aankopen, en de webwinkel is daar, met zijn grote netwerk, een ideale locatie voor.


Takeaway.com: voor wie geen zin heeft om te koken

Takeaway.com is in Nederland bekend onder de naam Thuisbezorgd.nl. En eerlijk is eerlijk, wie heeft er niet via deze website iets besteld omdat je geen zin had om te koken. De verwachting is dat het de huidige situatie ook een positieve invloed kan hebben op de resultaten van het maaltijdbezorgplatform. Een van de maatregelen die hier zeer zeker aan meehelpt is het sluiten van de horeca. Zeven dagen per week zelf koken ziet ook niet iedereen zitten tijdens deze lockdown dus dan is online een maaltijd bestellen, bij gebrek aan beter, een goed alternatief.


Flow Traders: profiteren van een schommelende beurs

Stijgingen en dalingen van rond de 10%, koersen die snel stijgen maar net zo snel weer zakken: de markt is volatiel. Waar het overgrote deel van de bedrijven op de beurs hun koersen zagen dalen na het uitbreken van de crisis verdient handelshuis Flow Traders aan een volatiele aandelenmarkt. Sinds het uitbreken van de crisis is het aandeel van de onderneming gestegen van ongeveer €21 naar €27. Een stijging van bijna 30%. Dit staat in schril contrast met de Nederlandse AEX, die bestaat uit de 25 grootste Nederlandse bedrijven. Deze maakte een daling door van bijna 35%.


Philips: de switch naar medische apparatuur

Philips, groot geworden met de verkoop van (gloei)lampen, richt zich momenteel op de productie van customer lifestyle producten en medische apparatuur. Nu is gebleken dat het coronavirus het zelfstandig ademen van patiënten lastig tot onmogelijk maakt is het bedrijf tot twee keer zoveel beademingsapparatuur gaan produceren. Daarnaast produceren ze ook röntgen- en CT-scans die gebruikt worden in de strijd tegen de virusuitbraak.


KPN: Nederland blijft verbonden

Half werkend Nederland is inmiddels verplicht om thuis te werken. Daarvoor zijn vele woon- en slaapkamers inmiddels omgedoopt tot thuiskantoor. Al deze thuiswerkers proberen zo goed mogelijk door te gaan met hun werkzaamheden. Een goede internetverbinding én telefoonaansluiting is daarbij van levensbelang. KPN is in Nederland een van de grootste leveranciers van ICT- en telecommunicatiediensten en zag al meteen gedragsverandering onder haar klanten: een stijging van 78% in belverkeer in vergelijking met een normale doordeweekse werkdag.


Ook andere sectoren profiteren

De bovenstaande lijst is slechts een greep van de beursgenoteerde bedrijven die op hun eigen manier een stijging zien qua omzet, klanten of het op andere manieren in deze tijd goed doen. Ook buiten de beurs om zijn er meerdere voorbeelden van bedrijven of sectoren die positieve gevolgen zien van de veranderde maatschappij. Verzekeraars krijgen bijvoorbeeld veel minder schadeclaims omdat er tot wel 50% minder ongevallen zijn nu iedereen thuisblijft. Maar ook het aantal meldingen van diefstallen, inbraken en zakkenrollerij daalde flink. Niet alleen de verzekeringsbranche profiteerde, ook andere bedrijven waarvan je het wel of juist niet zou verwachten zagen een toestroom van bezoekers en klanten.


Zeep, e-bikes, chartervluchten en thuisonderwijs

Een van de meest belangrijke maatregelen die ons is meegegeven is ‘was je handen met zeep!’ De wereldwijde behoefte aan schone handen heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse duurzame zeepmaker Seepje overuren draait. Het 13-koppige bedrijf dat producten op basis van natuurlijke ingrediënten maakt zag zijn productie vertienvoudigen sinds de virusuitbraak.

Om het openbare vervoer zo veel mogelijk te vermijden en om in beweging te blijven was het voor veel mensen ook hét moment om een e-bike aan te schaffen. VanMoof, een bekende producent van elektrische fietsen, zag sinds eind februari de online verkoop met bijna 50% stijgen. Wat meehelpt aan deze explosieve stijging is dat er van meerdere kanten het geluid kwam dat fietsen een goede manier was om jezelf te beschermen en fit te houden terwijl je ook mobiel blijft.

Voor mensen die iets ruimer bij kas zitten is een privéjet een oplossing om van A naar B te komen. FlyEnvoy, een Eindhovense startup die zich richt op het regelen van privé chartervluchten zag het aantal vluchten met 43% toenemen. Een logische stijging nadat bekend werd dat er door de Verenigde Staten en vele Europese landen vluchtbeperkingen werden ingevoerd.

Sinds de sluiting van de scholen wordt er van ouders veel gevraagd op het gebied van lesgeven. Voor vele een gebied waar ze niet bekend zijn. Een van de Nederlandse bedrijven die hiervan de vruchten plukt is Squla, een bedrijf dat spelenderwijs digitaal onderwijs aanbiedt. Waar normaal gesproken zo’n 60.000 leerlingen, ouders en docenten dit platform gebruiken zag het bedrijf in de eerste ‘schoolloze’ week zijn bezoekersaantallen stijgen tot 240.000: een stijging van 300%.


Het belangrijkste positieve effect?

Bovengenoemde bedrijven profiteren allen op hun eigen manier van de huidige situatie waarin we ons bevinden. De vraag is in welk contrast dit staat met misschien wel het belangrijkste positieve effect: het klimaat en de natuur krijgen de tijd om even op adem komen. De luchtvervuiling vermindert namelijk aanzienlijk nu de productie lange tijd stilstaat. De eerste resultaten kwamen uit China waar de CO2-uitstoot met 25% is gedaald nu kolencentrales minder energie produceren en fabrieken hun deuren gedwongen moesten sluiten. Maar ook bij metingen in Italië en Nederland is een significante afname te zien in de uitstoot van schadelijke stoffen en gassen. De luchtkwaliteit verbetert aanzienlijk, de vervuiling verminderd en het milieu gaat erop vooruit.

En daar profiteren we dan uiteindelijk allemaal weer van.

Thomas van der Lee
Thomas van der Lee

Content Director

Alle blogs van Thomas van der Lee

Thomas verdiept zich graag in ingewikkelde beleggingsmaterie. Door zijn creativiteit kan hij een verhaal altijd op de Semmie-manier overbrengen op de lezer: helder, toegankelijk en to-the-point.

S

Beleggen met Semmie

Wij beleggen voor jou. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.

Hoe werkt het