Esther de Korte

Brand Manager

FD: Semmie opent jacht op kleine klanten van concurrent

De jonge vermogensbeheerder Semmie jaagt op de klantportefeuilles van zijn concurrenten. Een collectief van investeerders steunt de overnameplannen van het Amsterdamse bedrijf en stelt €3,5 mln beschikbaar. Het nieuws dat Semmie uit is op acquisities werd niet, zoals gebruikelijk in dit soort gevallen, bekendgemaakt via een persbericht, maar in een paginagrote advertentie in de zaterdageditie van Het Financieele Dagblad. 'Dan weet iedereen in één klap wat we van plan zijn', zegt oprichter Sem van Berkel. 'De komende weken gaan we partijen actief benaderen.' Wie zijn geldschieters zijn kan Van Berkel niet zeggen. Meer dan dat het gaat om een collectief van bekende ondernemers uit de sector wil hij niet kwijt.

Onderkant markt

Potentiële overnamekandidaten ziet de ondernemer genoeg. 'Veel grote aanbieders hebben moeite om de onderkant van de markt te bedienen.' Volgens Van Berkel zitten zij in hun maag met de kleine klanten in hun klantportefeuille. 'Het is niet gebruikelijk om tegen bestaande klanten te zeggen dat je niet happy met ze bent.' Van Berkel verwacht dat er dealtjes te maken zijn. 'Met €3,5 mln kan je meer dan je denkt. Er zijn allerlei constructies te bedenken, zoals het delen van kosten, gespreid betalen of het overnemen van personeel.' Hij maakt zich geen zorgen dat zo'n overname zal leiden tot een uittocht van klanten. 'Er is niet veel te kiezen aan de onderkant van de markt. Wie niet mee wil in een online model zal meer moeten inleggen.'

Lange adem

De vermogensbeheerder koos bewust voor een lastig marktsegment. Het bedrijf is niet gericht op snelle handel, maar richt zich op beleggers met een kleiner budget en lange adem. Doordat zij niet continu aanpassingen in de portefeuille doorvoeren, komt het sommetje uit, zegt Van Berkel. Het bedrijf telt op het moment zo'n vijftienduizend klanten en heeft €30 mln onder beheer. Semmie biedt beleggingsrekeningen vanaf een inleg van €500 en richt zich op duurzame aandelen- en obligatiefondsen. De inlegdrempel is daarmee veel lager dan bij BinckBank (vanaf €1500) of Van Lanschots dochter EVI (vanaf €10.000).

Semmie groeit naar eigen zeggen snel. De onderneming profiteert van de sterke stijging in het aantal particuliere beleggers. Het aantal huishoudens dat belegt steeg dit jaar naar 1,75 miljoen, een groei met 17% ten opzichte van 2019. Nu spaarrentes historisch laag staan zijn spaarders op zoek naar alternatieven. 12% van de huishoudens zou 'enige plannen' hebben om volgend jaar te gaan beleggen, meldde onderzoeksbureau Kantar eerder deze maand. Bij Semmie ruiken ze kansen. Van Berkel noemt onder meer lijfrenterekeningen voor zzp'ers en het aanbieden van zakelijke rekeningen als uitbreidingen.

Bron: Rutger Betlem voor het FD