Lodewijk

Chief Product Officer

Alle blogs van Lodewijk

Amsterdam - „Beleggen? Klinkt wel interessant, maar dat is toch niets voor mij? Veel te ingewikkeld”. Een veel gehoord excuus dat ondernemer Sem van Berkel jr. met zijn digitale platform de wereld uit wil helpen. Met Semmie.nl wil hij de 'leek' laten kennismaken met de wereld van beleggen.

Van Berkel startte het platform twee jaar geleden, toen hij in dienst was bij de vermogensbeheerbedrijf van zijn vader, een van de grondleggers van de optiebeurs. „Mijn zusje was net aan haar eerste baan begonnen en vroeg me of ze 100 euro per maand bij mij kon beleggen. Dat was toen nog niet mogelijk, maar bracht me wel op een idee. Want er zijn natuurlijk wel meer mensen die maandelijks een kleiner bedrag zouden willen beleggen. Young professionals, jonge ouders, maar ook grootouders. Ze snappen alleen vaak niet hoe het werkt.”

Onervaren

Klein investeren is mogelijk met behulp van fractioneel beleggen. Men koopt 0,1 aandeel, waardoor met een laag bedrag toch een gespreide portefeuille kan worden aangekocht: perfect voor deze doelgroep.

Om zijn concept verder te ontwikkelen haalde Van Berkel technisch brein Lodewijk Kalden en salesman Aron Bloemendaal - beiden toen geheel onervaren op het gebied van beleggen - erbij. „Hun onervarenheid was juist goed, want we moesten zorgen dat het platform simpel en toegankelijk zou worden.”

Semmie.nl is een alternatief voor sparen, maar een klant moet zich wel bewust zijn van het risico, dat nu eenmaal bij beleggen hoort. Het is belangrijk dat de klant soepel door de procedure wordt geleid.

Instappen kan al vanaf 50 euro per maand. „Je zult dus niet snel miljonair worden”, lacht de ondernemer. Beleggersbank BinckBank verzorgt de administratie, maar klanten van Semmie.nl openen wel een aparte rekening op het platform.

Geen kantoor op de Zuidas

De ondernemers willen geen klassiek vermogensbeheerdersimago. Geen kantoor op de Zuidas, maar eentje tussen de creatieve bedrijfjes in Amsterdam. „We zijn een startup en daarbij hoort hard werken en weekenden doorhalen. Dan wil je gewoon een lekker plekje hebben met een tafelvoetbaltafel.”

Semmie.nl is nu anderhalve maand in de lucht en de pr- en marketingmachine begint zoetjesaan te draaien. Er zijn inmiddels ongeveer 150 rekeningen geopend en als het aan de ondernemers ligt zijn het er medio 2018 al 10.000. „Dat klinkt als veel, maar we richten ons echt op een nieuwe doelgroep. Je moet ook niet raar opkijken als je ons op de 9maandenbeurs ziet staan.”

Beleggen met Semmie

Semmie maakt beleggen makkelijk

Wij regelen het beleggingsgebeuren voor je. Met helder inzicht in onze beleggingskeuzes, één duidelijke fee en eerlijk rendement.

Hoe werkt het?

Probeer Semmie uit

Je opent in 5 minuten online een rekening en vanaf €50 kun je ons al uitproberen. Semmie is dagelijks opzegbaar dus je zit nergens aan vast.

Nu starten
Risicoloos beleggen bestaat niet.
Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.

© Semmie 2019. Kamer van Koophandel nummer 30226925. Wij zijn te vinden op Generaal Vetterstraat 75C, 1059 BT, Amsterdam.