Dexxi en Semmie slaan de handen ineen om samen verder te gaan én te komen. Een interview met Sem van Berkel Jr., CEO en founder Semmie en Duco Frie en Martijn Receveur, Managing Partners Indexus Groep, over de overname en de achterliggende gedachte daarbij.
Een logische stap
Indexus, waar Dexxi onder valt, werd ruim 25 jaar geleden opgericht. Sinds 2009 is het belangrijkste doel om passief indexbeleggen tegen lage kosten voor iedereen beschikbaar te maken. “De toegevoegde waarde van actief beheer bleek minimaal, terwijl de kosten hiervan hoger zijn”, vertelt Martijn. “Zonde voor de klant, vonden we. Lage kosten tellen uiteindelijk op bij je rendement. We waren daarom één van de eersten in Nederland die alleen maar indexbeleggingen aanboden.”
Semmie heeft een soortgelijke ontstaansgeschiedenis; Semmie is opgericht met de filosofie om beleggen voor iedereen toegankelijk te maken. “Beleggen was vroeger een privilege”, zegt Sem Jr. “Door een product van deze tijd te ontwikkelen, de minimale inleg te verlagen en lage kosten te vragen, wilden we het voor iedereen mogelijk maken om professioneel naar financiële doelen toe te werken”, zegt Sem Jr.
Vele overeenkomsten
Deze gedeelde missie is niet de enige overeenkomst. Zowel Dexxi als Semmie hebben transparantie en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Beiden partijen zijn bovendien toekomstgericht door de focus op online, zonder daarbij het persoonlijke contact te verliezen.
“We zagen dat niet alleen het beleggingslandschap veranderde, maar de belegger zelf ook”, vertelt Martijn. “Waar aanvankelijk de actieve particuliere belegger, die te veel risico’s nam en in individuele aandelen wilde beleggen, de overhand had op de beurs, zag je dat er een steeds grotere groep beleggers opstond die op zoek was naar minder risico, maar wel een mooi rendement wilde behalen. Zij kwamen bij ons uit.”
Dat kwam mede doordat Indexus op de toekomst gericht was. “Online werd populairder en wij zetten daar vol op in”, legt Martijn uit. “Zo introduceerden we een digitale onboarding, waardoor men makkelijker klant kon worden. Maar ondanks dat de focus meer en meer op online kwam te liggen, hebben we altijd aandacht gehouden voor persoonlijk contact. We zijn altijd blijven investeren in het opbouwen van relaties met onze klanten. Door de samenwerking kunnen we hierin nu de volgende stap zetten. Zo gaan we bijvoorbeeld meer investeren in de samenwerking met onafhankelijke adviseurs. We willen naast die adviseur staan met goede oplossingen, passend bij de behoefte van hun relaties. Daar kunnen we – als vermogensbeheerder en adviseur samen – het verschil maken”, aldus Duco.
Ook bij Semmie is klanttevredenheid namelijk vanaf de oprichting enorm belangrijk geweest. “We zijn een online vermogensbeheerder, maar vinden het belangrijk om altijd met onze klanten in contact te staan”, vertelt Sem Jr. “Onze persoonlijke klantenservice is hierom 7 dagen per week online bereikbaar, van 08:00 tot 22:00 uur. Zo kunnen onze klanten op een toegankelijke manier hun vragen stellen en feedback geven. Door de samenwerking kunnen Dexxi klanten daar ook van gaan profiteren.”
Samen verder
Zowel Sem Jr. als Duco en Martijn zien de samenwerking dan ook als een krachtenbundeling waar beide partijen sterker uitkomen. “In een van onze eerste gesprekken over deze stap zeiden we dat al tegen elkaar: we kunnen elkaar veel bieden”, zegt Duco. Sem Jr. voegt toe: “Dat we de expertise van Indexus kunnen samenvoegen met de digitale kennis van Semmie: daar gaat iedere klant van profiteren.”
Duco bekrachtigt dit: “Vanuit ons perspectief was dit een hele logische stap. We hebben geruime tijd mooie stappen in de wereld van het vermogensbeheer kunnen zetten, maar voelden ons steeds vaker gelimiteerd. Toenemende wet- en regelgeving en de afhankelijkheid van externe partijen maakten het lastig om genoeg tijd vrij te houden voor verdere ontwikkeling van ons platform.”
Omdat zowel Duco als Sem Jr. aan Beursplein 5 opgroeiden en uit echte beleggersfamilies komen, kruisten de wegen van de twee vaak in het verleden. “Ondanks dat Sem Jr. en ik ieder onze eigen weg zijn gegaan, hebben we elkaar altijd in de gaten gehouden.”
Nu blijkt het digitale zelfontwikkelde platform van Semmie het stukje te zijn dat bij de Dexxi puzzel miste. “Op deze manier kunnen we verder groeien en onze tijd en aandacht schenken aan wat voor ons belangrijk is: de klant”, aldus Duco.
Het digitale platform van Semmie
“De afgelopen jaren hebben we bij Semmie een schaalbaar en efficiënt digitaal platform gecreëerd”, vertelt Sem Jr. “Voor de Semmie klant, en nu ook de Dexxi klant, uit dit zich in een gebruiksvriendelijke app, waar op een overzichtelijke manier de beleggingen 24/7 zijn te volgen.”
Het digitale platform zorgt er achter de schermen voor dat er veel meer mogelijkheden zijn. “Verbeteringen kunnen bijvoorbeeld sneller doorgevoerd worden”, zegt Duco. “Daarnaast wordt de dienstverlening verbeterd door onze samenwerking en worden de kosten lager vanwege de schaalvergroting. En lagere kosten tellen natuurlijk op bij je rendement.”
De afgelopen tijd zijn beide partijen achter de schermen druk bezig geweest om de bedrijven te integreren. “Omdat het zo’n logische stap is, waar zowel de Semmie als de Dexxi klant van profiteert, ging dat heel vloeiend”, vertelt Duco over het proces.
“Het hielp hierbij dat onze culturen ook al overeenkwamen”, voegt hij toe. “Er is bij iedereen een drive om verder te komen en om te pionieren. Daarnaast werken er veel experts met verstand van zaken.”
“Tijdens het proces werden de vele overeenkomsten nog eens onderstreept”, beaamt Sem Jr. “Ook bijvoorbeeld op het gebied van beleggingsbeleid vonden we elkaar meteen. We zijn beiden gericht op de lange termijn en spreiding. De factoren waarop we juist verschilden, konden we inzetten om elkaars positie te versterken.”
“Nu brengen we Indexus en Semmie samen, zodat we stap voor stap samen verder kunnen komen”, sluit Duco af. Om zo uiteindelijk ons doel te realiseren: de klant de beste ervaring, dienstverlening en service te kunnen bieden.”